Nie da się ukryć, że ciężko jest żyć bez słodyczy. Sklepowe półki uginają się od czekolad z nadzieniami, ciastek oraz batonów. Słodycze kuszą na przyjęciach, konferencjach oraz świątecznych stołach. Jeżeli jednak chcemy zachować zdrowie powinniśmy unikać spożycia sklepowych słodyczy. Zawierają one bowiem całe mnóstwo szkodliwych dla zdrowia składników. Przede wszystkim są jednak bogate w rafinowany cukier, sztuczne aromaty oraz tłuszcze trans. Wszystkie te składniki niekorzystnie oddziałują na naszą sylwetką oraz zdrowie. Warto więc nauczyć się przygotowywać zdrowe słodycze w zaciszu własnego domu.

Czym można zastąpić słodycze?

Alternatywą dla słodyczy mogą być na przykład owoce. Większość z nich zawiera całe mnóstwo witamin i składników mineralnych. Na szczególną uwagę zasługują banany. Są one bardzo słodkie, dlatego mogą być zastępstwem dla batonika. Godne uwagi są również owoce takie jak truskawki, maliny czy poziomki. Jeżeli dodamy do nich czekolady i orzechów, będziemy mieli przepyszny poobiedni deser. Dobrą alternatywą dla tradycyjnych słodyczy będą również owoce suszone, takie jak daktyle, morele czy śliwki. Na owoce suszone powinny jednak uważać diabetycy, gdyż owoce suszone mają wysoki indeks glikemiczny. Znacząco podnoszą więc poziom glukozy we krwi. Są również bardzo kaloryczne, dlatego powinny być spożywane z umiarem przez osoby, które pragną utrzymać zgrabną i smukłą sylwetkę. Najmniej kaloryczne będą suszone jabłka. Warto dodać do nich również cynamonu, dzięki czemu owoce będą posiadały więcej wartości. Słodycze mogą zostać również zastąpione sokami i koktajlami. Najlepiej jednak przygotowywać je samodzielnie. Tylko wówczas będziemy mieć pewność, że nie zawierają one szkodliwych dla zdrowia składników. Koktajle warto przygotowywać z dodatkiem suszonych owoców, dzięki czemu nasz apetyt na słodkie produkty zostanie zaspokojony. Do przygotowania koktajli potrzebny nam będzie blender, najlepiej kielichowy.

Zdrowe wypieki w domowym zaciszu

Rezygnacja ze sklepowych słodyczy nie jest niczym łatwym. Warto jednak zastąpić konwencjonalne słodkości tymi, które przygotujemy w domu. Miłośnikom szarlotki polecana jest szarlotka na spodzie z mąki pełnoziarnistej. Ciasto nie będzie miało charakterystycznego smaku, ale będzie o niebo zdrowsze. Nadzienie warto przygotować z dobrej jakości winnych jabłek. Dodajmy do nich sporą szczyptę cynamonu o właściwościach przeciwzapalnych. Cukier warto zastąpić ksylitolem. Ksylitol to inaczej cukier brzozowy. Nie jest on szkodliwy dla naszego zdrowia tak jak cukier rafinowany. Pamiętajmy jednak, że zbyt duża ilość ksylitolu może spowodować u nas efekt przeczyszczający. Dlatego należy stosować ten słodzik w ilościach umiarkowanych. Warto przygotować również kulki mocy. Przepisów na taki deser znajdziemy w internecie całe mnóstwo. Do ich przygotowania możemy użyć dowolnych owoców suszonych oraz orzechów. Warto za każdym razem zmieniać skład kulek mocy, dzięki czemu uda nam się odszukać nasze ulubione połączenie smakowe. Kulki warto obtoczyć w posiekanych orzechach lub wiórkach kokosowych. Jeżeli chcemy, możemy dodać to kulek mocy odrobinę rumu. Wówczas nie będzie to jednak deser odpowiedni dla najmłodszych. Ciekawym pomysłem mogą być również batoniki przygotowane z płatków owsianych, jaglanych oraz gryczanych. Posłodzić możemy je miodem lub syropem z agawy. Dodatkiem do batoników może być gorzka czekolada oraz suszone owoce. Jeżeli lubimy słodkie płatki śniadaniowe, przygotujmy własną granolę. Składniki, których będziemy potrzebowali to płatki owsiane, czekolada, suszone owoce oraz orzechy. Granolę bez trudu przygotujemy w piekarniku. Domowa granola to z całą pewnością o niebo zdrowsza wersja niż sklepowe płatki śniadaniowe. Granola może być świetną propozycją na śniadanie. Możemy zalać je mlekiem roślinnym lub krowim. Domowa granola może być również dodatkiem do jogurtu naturalnego. Jeżeli dodamy do niego również owoce, będziemy mieć smakowitą przekąskę odpowiednią na drugie śniadanie czy podwieczorek.

Jak często spożywać domowe słodkości?

Słodkości przygotowane w domowym zaciszu są dużo zdrowsze niż te, które kupimy w sklepie. Mimo to, nie należy przesadzać z ich spożyciem. Warto, by słodycze nie były obecne w naszym codziennym menu. Możemy spożywać je jednak kilka razy w tygodniu. Z kulek mocy możemy przygotować podwieczorek lub drugie śniadanie. Domową szarlotkę bez cukru warto zaserwować w niedzielne popołudnie. Oprócz częstotliwości niezwykle ważna jest również ilość spożywanych słodyczy. Jeżeli zdecydowaliśmy się na przygotowanie kulek mocy, powinniśmy pamiętać o tym, że dzięki zawartości orzechów są one dosyć kaloryczne. Z tego też względu sięgajmy po zaledwie kilka sztuk kulek. Jeżeli jemy szarlotkę, zdecydujmy się tylko na jedną porcję. Należy bowiem pamiętać o tym, że szarlotka to wypiek dosyć kaloryczny. Czasami można jednak zrobić wyjątek i zjeść większą niż zazwyczaj porcję ciasta. Taką okazją mogą być na przykład urodziny czy święta Bożego Narodzenia, podczas których nie lubimy narzucać sobie zbyt wielu ograniczeń. Po zjedzeniu dużej ilości słodyczy, powinniśmy jednak wybrać się na spacer. Odpowiednia dawka ruchu pobudzi nasze procesy trawienne.
Podsumowując rozważania można dojść do wniosku, że zdrowa dieta nie musi być pozbawiona słodyczy. Bardzo istotne jest jednak to, by slodycze były zdrowe i nie zawierały szkodliwych dla naszego zdrowia składników. Częściowo słodycze mogą zostać zastąpione przez owoce. Niestety nie powinniśmy zbyt często ich spożywać. Warto spożywać je nie częściej niż dwa razy w ciągu dnia. Przy odrobinie wysiłku przygotujemy również zdrową szarlotkę czy kulki, które w smaku będą przypominały rafaello. Również takie słodycze musimy jednak spożywać z umiarem.