W ostatnich latach coraz głośniej mówi się o tym, że nadwaga zabija. Jest w tym sporo racji. Jeszcze w ubiegłym stuleciu problem nadwagi i otyłości nie był tak powszechny jak obecnie. Nawyki żywieniowe trzeba wpajać dzieciom od najmłodszych lat. Jeżeli w szkole podstawowej maluchy będą się objadać chipsami, a ich głównym napojem będą słodzone produkty, to w wieku trzydziestu lat mogą mieć poważne problemy zdrowotne. Nadwaga to przede wszystkim liczne kłopoty ze zdrowiem, a nie tylko defekt estetyczny. Miażdżyca, choroby układu krążenia, cukrzyca – to tylko niektóre następstwa zbyt dużej wagi. Im wcześniej zacznie się dbać o właściwy sposób odżywiania, tym lepiej. Nie ma się co zniechęcać początkowymi porażkami – kilka tygodni wystarczy do tego, aby wypracować u siebie prawidłowe nawyki.

Zbilansowana dieta to podstawa

Zdrowa dieta, to taka, która w swoim składzie zawiera wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Zaliczają się do nich między innymi – węglowodany, białko, tłuszcze, witaminy czy składniki mineralne. Jeżeli zabraknie któregoś z wymienionych elementów, to prędzej czy później zaczną pojawiać się problemy zdrowotne. Oczywiście, elementy te powinny występować w różnych proporcjach. Aby mieć pewność, że jadłospis został ułożony w sposób prawidłowy, warto o poradę poprosić doświadczonego dietetyka.

Na jakie produkty warto postawić w codziennej diecie

Każdy człowiek ma inne zapotrzebowanie kaloryczne. Dzięki odpowiednim narzędziom w prosty sposób można obliczyć ile kalorii powinno się spożywać każdego dnia. Z kolei tablice kaloryczne będą stanowiły pomoc przy komponowaniu posiłków. Dietetycy zalecają, aby planując posiłki w pierwszej kolejności sięgać po owoce i warzywa. Powinny być one spożywane w pięciu porcjach w ciągu dnia. Można je jeść pod różnymi postaciami – na surowo, gotowane, pieczone, w postaci soków. Możliwości jest na prawdę dużo, jest jedna zasada – im mniej przetworzone będą, tym więcej będą zawierać cennych składników odżywczych. Jeżeli chodzi o tłuszcze, to sięgać warto jedynie po te roślinne zawarte chociażby w oliwie z oliwek. Mięso jest wskazane, jednak wyłącznie to chude. Zamiast tłustej wieprzowiny warto sięgnąć po drób, a jeszcze lepiej po ryby, które zawierają wiele cennych składników odżywczych. Pieczywo warto wybierać pełnoziarniste. W codziennej diecie nie powinno zabraknąć także roślin strączkowych, które są doskonałym źródłem białka – jest to istotna wiadomość dla wszystkich osób, które na stałe chcą zrezygnować z jedzenia mięsa.

Czego najlepiej unikać

Omawiając prawidłowo ułożoną dietę trzeba zwrócić uwagę nie tylko na produkty pożądane, ale też i na te, których dla własnego dobra lepiej jest unikać. W pierwszej kolejności trzeba zupełnie zrezygnować ze wszystkich używek. Alkohol czy papierosy jedynie szkodzą. Kolejne produkty, które lepiej jest omijać szerokim łukiem to te o wysokiej zawartości cukru. Wszelkie słodycze czy sztucznie słodzone napoje zdecydowanie nie powinny się znaleźć w codziennej diecie. Warto także do niezbędnego minimum ograniczyć spożycie soli, białego pieczywa czy tłustego mięsa.