Jak powszechnie wiadomo, dobrze zbilansowana dieta w połączeniu z odpowiednią dawką ruchu są w stanie sprawić, że zachowamy zdrowie na długie lata. Regularna aktywność fizyczna pomoże nam również zachować zgrabną i smukłą sylwetkę, o jakiej marzy każdy z nas. Do wyboru mamy całe mnóstwo różnorakich form aktywności fizycznej. Wiele zależy od naszych osobistych preferencji. Jednym będzie odpowiadał taniec, innym pływanie, a jeszcze inni wybiorą sztuki walki. Każda forma aktywności fizycznej posiada rozliczne zalety. Niestety większość form aktywności fizycznej posiada również wady. Nie każda aktywność fizyczna nadaje się również dla wszystkich. Godną polecenia formą aktywności fizycznej jest jednak joga, którą może ćwiczyć praktycznie każdy. Intensywność tej aktywności fizycznej możemy dopasować do swoich możliwości kondycyjnych.

Dla kogo joga?

Joga to tak naprawdę cały system filozoficzny, którego celem jest osiągnięcie równowagi ciała i ducha. Poprzez ćwiczenia fizyczne i odpowiednią pracę z oddechem jesteśmy w stanie sprawić, że nasze ciało będzie silniejsze i bardziej sprawne. Jogę mogą uprawiać tak naprawdę osoby w każdym wieku. Będzie to więc idealna forma aktywności dla osób młodych oraz dla osób starszych. Sekwencji i pozycji w jodze jest naprawdę całe mnóstwo. Wybór pozycji warto dobrać do poziomu swojej kondycji. Jeżeli jesteśmy rozciągnięci, a nasze mięśnie są silne, możemy pozwolić sobie na nawet na bardzo zaawansowane pozycje. Joga jest szczególnie uwielbiana przez kobiety. Nawet ciąża nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania tej formy aktywności fizycznej. Co więcej, uważa się, że łagodne sekwencje jogi pozytywnie wpływają na zdrowie kobiet w ciąży. Odpowiednia nauka oddechu pozwala również przygotować się do porodu. Jogą powinni się jednak zainteresować również panowie, gdyż uprawianie jej wpłynie pozytywnie na ich układ hormonalny. Joga to idealna forma aktywności fizycznej dla osób zapracowanych. Uprawianie jogi przyda się zwłaszcza osobom, które prowadzą siedzący tryb życia. Praca za biurkiem powoduje bowiem napięcie i zmęczenie mięśni. Joga pomaga zrelaksować się mięśniom oraz likwiduje ból i napięcie pleców, zwłaszcza w odcinku szyjnym.

Zalety jogi

Uprawianie jogi ma bez wątpienia pozytywny wpływ na nasz organizm. Joga pomaga nam usprawnić nasze ciało i sprawia, że jest ono bardziej rozciągnięte i sprężyste. Niektóre pozycje w jodze wymagają naprawdę silnej kondycji. Dzięki temu, joga wspaniale wzmacnia osłabione mięśnie, dzięki czemu nasz kręgosłup jest bardziej stabilny. Joga jest więc świetnym rozwiązaniem na problemy bólowe. Jeżeli dokucza nam kręgosłup, powinniśmy pomyśleć o regularnym uprawianiu jogi. Mało kto wie jednak, że joga wpływa również pozytywnie na nasze organy wewnętrzne. Jest ona bowiem połączona ze sztuką odpowiedniego oddychania. Opanowanie tej sztuki pozwala nam uspokoić oddech, co pozytywnie przekłada się na funkcjonowanie całego układu krążenia. Głębokie oddechy pomagają się również wyciszyć, dzięki czemu joga stanowi idealną formę aktywności dla osób, które borykają się z problemem depresji oraz nerwicy. Pozytywny wpływ jogi na układ nerwowy jest potwierdzony licznymi badaniami naukowymi. Joga oddziałuje również pozytywnie na układ hormonalny. Powinny się nią zainteresować osoby z zaburzoną równowagą hormonalną. W jodze hormonalnej polecane są między innymi takie pozycje jak świeca czy pozycja wielbłąda. Aby jednak joga pomogła nam z kłopotami hormonalnymi, musi być uprawiana często. Zaleca się uprawianie tej formy aktywności fizycznej minimum trzy razy w tygodniu przez kilkadziesiąt minut. Skuteczność jogi jest uzależniona również od miejsca w jakim będziemy ją uprawiać. Postarajmy się znaleźć ciche i spokojne miejsce, w którym nikt nie będzie nam przeszkadzał. Nie zapominajmy również o relaksacji, która jest w jodze bardzo ważna. Dzięki niej jesteśmy w stanie ocenić jak praktyka jogi wpłynęła na nasz organizm. Zaletą jogi jest również to, że można ją uprawiać w warunkach domowych. Nie potrzebujemy zatem kupować karnetu na siłownię. Nie musimy posiadać również specjalistycznego sprzętu. Wystarczy odrobina miejsca i dużo chęci.

Jak zacząć przygodę z jogą?

Uprawianie jogi nie jest zbyt skomplikowane, dlatego jest to aktywność fizyczna, która będzie odpowiednia niemalże dla każdego. Jeżeli chcemy zacząć przygodę z jogą, potrzebne będzie nam jednak sporo chęci. Wymagana jest również cierpliwość, gdyż niektóre pozycje mogą sprawiać nam trudność, zwłaszcza na samym początku. Warto zadbać również o odpowiednie przygotowanie do ćwiczeń. Musimy posiadać więc odpowiednią ilość miejsca. Przyda nam się również mata do ćwiczeń. Uprawianie jogi na macie jest bowiem znacznie wygodniejsze niż uprawianie jej na dywanie. Jest to również rozwiązanie korzystniejsze ze względów higienicznych. Poza tym, matę możemy zabrać ze sobą w podróż oraz na łono natury. Jeżeli bowiem pogoda jest ładna, warto ćwiczyć na zewnątrz. Świeże powietrze w połączeniu ze śpiewem ptaków pozytywnie wpłynie na nasz układ nerwowy. Uprawianie jogi nie wymaga specjalnych ubrań. Warto jednak zadbać o to, by strój był wygodny. Dobrym rozwiązaniem będą więc legginsy oraz przewiewna koszulka. W internecie znajdziemy mnóstwo filmików instruktażowych, dzięki czemu bez trudu opanujemy podstawowe zasady jogi.
Uprawianie jogi nie należy do trudnych aktywności. Jest to aktywność, która pozytywnie wpływa na nasz organizm. Usprawnia nasze ciało oraz pomaga wyciszyć umysł. Do uprawiania jogi nie będziemy potrzebowali specjalistycznego sprzętu. Nie musimy więc martwić się o to, że z uprawianiem jogi będą wiązały się zwiększone wydatki. Warto korzystać z filmów instruktażowych w internecie oraz przeglądać blogi doświadczonych nauczycieli jogi.