Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio zbilansowana dieta pomaga utrzymać zdrowie na długie lata. Jeżeli połączymy dietę z właściwą dawką codziennego ruchu, nasze szanse na zachowanie dobrego zdrowia znacząco wzrastają. Wiele osób zadaje sobie jednak pytanie, jaka powinna być zdrowa dieta. Niestety nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Wiele zależy bowiem od naszej wagi, wzrostu oraz od efektu, jaki chcemy osiągnąć. Inaczej będzie wyglądała nasza dieta, jeżeli chcemy zrzucić parę kilo, a inaczej, jeśli chcemy przytyć. Na naszą dietę będą miały wpływ również różnego rodzaju schorzenia oraz nietolerancje pokarmowe. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że właściwie zbilansowana dieta obfitować musi w dużą dawkę owoców i warzyw.

Jedz owoce dwa razy dziennie

Owoce to przysmak większości z nas. Dla wielu osób, owoce są zdrowym zamiennikiem słodyczy. Nie wszyscy jednak wiedzą, że owoce należy spożywać w ograniczonej ilości. Zawierają one bowiem cukry proste, które sprawiają, że po ich spożyciu poziom glukozy we krwi znacząco wzrasta. Owoce są jednak prawdziwą skarbnicą witamin, dlatego nie należy z ich rezygnować. Rozsądną decyzją wydaje się być spożywanie owoców dwa razy dziennie. Jeżeli nie mamy dostępu do owoców z własnego sadu czy ogródka, warto odwiedzać bazarki. Musimy też pamiętać o tym, że najwięcej wartości odżywczych mają owoce sezonowe. Wiosną zajadajmy się więc truskawkami, a latem sięgajmy po jagody i maliny. W sezonie jesiennym dobrym rozwiązaniem będą jabłka, gruszki oraz śliwki. Zimą postawmy na cytrusy, takie jak mandarynki oraz pomarańcze. Jeżeli mamy problemy z podwyższonym poziomem cukru we krwi, warto wybierać owoce z niskim indeksem glikemicznym. Do tej grupy zaliczyć można większość owoców jagodowych, ale także jabłka i śliwki. Niektórzy dietetycy uważają, że owoce należy spożywać przed godziną siedemnastą. Jedzenie owoców wieczorem może bowiem powodować skoki cukru we krwi.

Zalety warzyw

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele korzyści płynie z częstego i regularnego spożywania warzyw. Najwięcej wartości odżywczych mają rzecz jasna warzywa świeże. Podobnie jak w przypadku owoców, najkorzystniej jest wybierać warzywa sezonowe. Jeżeli mamy dostęp do kawałka ziemi, warto postarać się o swój własny ogródek warzywny. Wówczas będziemy mieli stuprocentową pewność, że spożywane przez nas warzywa nie zawierają szkodliwych dla zdrowia substancji. Do najzdrowszych warzyw należą warzywa zielone. Ze względu na dużą zawartość chlorofilu odkwaszają one nasz organizm. Wpływają również pozytywnie na kondycję naszej skóry, włosów oraz paznokci. W sezonie na nowalijki, warto zjadać przynajmniej raz dziennie sałatę lodową. Nie może to być jednak listek sałaty do porannej kanapki. Na bazie sałaty lodowej warto przygotować pożywną sałatkę z dodatkiem rzodkiewek czy pomidorków koktajlowych. Nie do przecenienia są również zalety warzyw korzeniowych, takich jak ziemniak, seler czy marchew. Ziemniaki są bogatą skarbnicą potasu oraz chronią organizm przed niedoborami witaminy C. Co ważne, warzywa korzeniowe możemy spożywać na wiele sposobów. Z warzyw możemy również przygotować świeże soki. Na szczególną uwagę zasługuje sok z marchewki czy czerwonych buraków, które posiadają szereg właściwości antynowotworowych.

Przykładowe dania z owoców i warzyw

Większość osób chciałoby coś zmienić w swojej codziennej diecie, ale nie każdy wie jak to zrobić. Ciastka oraz wyroby czekoladowe, od których uginają się sklepowe półki są bardzo kuszącą alternatywą dla warzyw i owoców. Niestety, nie zagwarantują nam one zdrowia. Na szczęście przy odrobinie wysiłku jesteśmy w stanie wyczarować z warzyw i owoców nie tylko smaczne, ale i apetycznie wyglądające dania. Owoce warto włączyć do pierwszego lub drugiego śniadania. Jeżeli lubimy owsiankę, możemy wkroić do niej świeże jabłko lub wrzucić garść owoców jagodowych, takich jak na przykład maliny czy borówki. Świetnym pomysłem są również świeże koktajle warzywno owocowe. Jest to doskonała propozycja zwłaszcza dla osób, które nie przepadają za smakiem zieleniny, a chciałyby ją włączyć do swojej codziennej diety. Ze szpinaku, banana oraz mleka jesteśmy w stanie przygotować smaczny oraz odżywczy koktajl, w którym smak szpinaku nie będzie wyczuwalny. Dobrym pomysłem na lunch czy kolację są natomiast sałatki warzywne. Jako bazę sałatki warto wykorzystać roszponkę lub rukolę. Dodajmy do niej świeże pomidorki, plasterki ogórka czy pokrojoną w kostkę paprykę. Jeżeli chcemy zwiększyć kaloryczność sałatki, urozmaićmy ją dodatkiem ryby lub ulubionego sera. Całość warto polać wysokiej jakości oliwą z oliwek oraz posypać pestkami, na przykład słonecznika. Jeśli zależy nam na przygotowaniu szybkiego i zdrowego obiadu, postawmy na zupy. Z pomidorów i papryki jesteśmy w stanie przygotować przepyszną zupę krem w prawdziwie włoskim stylu.
Reasumując rozważania. można dojść do wniosku, że utrzymanie zdrowej diety nie jest wcale tak trudne jak się wydaje. Odrobina fantazji sprawi, że nawet zagorzali przeciwnicy warzyw i owoców będą w stanie się do nich przekonać. Wybierając owoce i warzywa warto jednak zwracać uwagę na to, by były dobrej jakości. Przed spożyciem warzyw i owoców, pamiętajmy również o tym, by umyć je pod bieżącą wodą. Zrezygnujmy również z zakupu warzyw czy owoców poza sezonem na nie. W styczniu lepiej wybrać pomidory z puszki niż świeże dostępne w supermarketach. Warto również pamiętać o tym, by w naszym codziennym menu znalazła się właściwa ilość owoców i warzyw. Ostatnio można spotkać się z poglądem, że należy spożywać nie pięć, ale siedem porcji warzyw i owoców dziennie. Owoce spożywajmy dwa razy dziennie, a pozostałe pięć porcji powinny stanowić warzywa.