Witaminy i minerały pomagają naszemu organizmowi prawidłowo funkcjonować. Jednak przez wzgląd na tryb życia, jaki prowadzimy, nie dostarczamy mu odpowiedniej dawki potrzebnej do zachowania wymaganej równowagi. Wiele poradników lifestyle podpowiada, jakie potrawy przygotowywać, żeby zapewnić wymaganą porcję składników odżywczych naszemu ciału. Często w takich przypadkach pojawiają się sugestie dotyczące potraw warzywnych i sałatek owocowych z gatunków, które bogate są w witaminy i minerały.

Dlaczego warto jeść zielone warzywa?

Większość z nich jest bogata w witaminę C, która zapewnia odporność oraz minerały typu potas i magnez, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i krążeniowego. Dlatego też, jeżeli mamy okazję do zjedzenia sałaty, szpinaku, koperku czy pietruszki nie powinniśmy się wahać i przygotować smaczne danie zawierające te składniki. Jeżeli dodamy do tego vinegret z sokiem z cytryny, oliwą oraz ziołami, otrzymamy pożywne danie. Nie powinniśmy się zrażać tym, że jest to danie stosunkowo mało kaloryczne, ponieważ ma ono stanowić źródło witamin i minerałów. Lepiej potraktować je jak lekką przekąskę niż pełnowartościowy posiłek składający się z pieczywa pełnoziarnistego oraz innych warzyw.

Wykorzystać można także brokuł, kalafior, kapustę albo cukinie. Warzywa te świetnie sprawdzają się także w sałatkach, zupach oraz jako główny składnik lekkich dań. Wystarczy, że znajdziemy ciekawy przepis, a możemy trafić na prawdziwą skarbnicę inspiracji. Każda zdrowa kuchnia powinna zawierać warzywa bogate w witaminy, a żadne inne nie posiadają ich tyle, co właśnie zielone.

Marchew wspomaga zdrowe żywienie

Niezastąpionym warzywem w kuchni jest zdecydowanie marchew. Jej właściwości obejmują niemal każdą strefę naszego życia: od układu pokarmowego po zdrową i jędrną skórkę. Pozytywnie wpływa na umysł, ciało, a tym samym poprawia samopoczucie. Jest smaczna i wszechstronnie wykorzystywana w kuchni: od dodatku do zup po chleby marchewkowe. Można ją wykorzystać pod każdą postacią: gotowaną, surową, pieczoną, duszoną na parze, zblednowaną w formie zupy. Zapieka się ją jako zdrowszą alternatywę frytek, dodaje do bułeczek, soków i przecierów. Sprawdza się nawet jako forma dekoracji. To warzywo, którego nie może zabraknąć w żadnej kuchni.

W Internecie można znaleźć wiele przepisów i wskazówek, jak wykorzystać marchewkę, kiedy jesteśmy na diecie, musimy ograniczać kalorie czy chcemy po prostu zdrowo się odżywiać. Jako bogaty składnik minerałów powinna stanowić podstawowy składnik każdego jadłospisu, dlatego też warto zapoznać się z jej właściwościami dobroczynnym wpływem na całe ciało. W dodatku jest dostępna cały rok, świetnie smakuje i ciekawie się prezentuje w pod każdą postacią.

Soki owocowe podczas diety

Stanowią prawdziwą wartość dla każdego, kto myśli o tym, żeby przejść na dietę albo zacząć zdrowo się odżywiać. Wyciskane ze świeżych owoców są doskonałym źródłem witamin oraz samodzielnie dobraną kompozycją smakową. Jest to duża zaleta, ponieważ nie zawierają sztucznych wzmacniaczy, a tym samym pozwalają organizmowi szybciej pozbyć się toksyn. Oferują również naturalne cukry, które pozwalają zachować energię oraz poprawić nastrój.

Możemy je sami przygotować w domu i zabrać do pracy albo po prostu dać dzieciom do szkoły. Nic tak nie poprawia humoru, jak wypicie ulubionego soku do drugiego śniadania. Najlepiej, kiedy łączymy ze sobą owoce, z których możemy pozyskać dużo soku: pomarańcze, truskawki, wiśnie, jabłka, grejpfruty. Posiadają pełne składników odżywczych, a na dodatek sprawiają, że szybciej i bardziej nasycimy się posiłkiem. Nie musimy przy tym spożywać dużych ilości jedzenia. Warto więc wybierać zdrowe soki do posiłków.

Choć na rynku dostępne są dietetyczne napoje gazowane, to warto pamiętać, że pełne są one substancji szkodliwych dla naszego ciała, nawet jeżeli nie posiadają cukru. Podobnie jest z przetwarzaną żywnością i produktami, które długo magazynowane są w chłodniach. Należy na nie uważać, ponieważ aby zachowały odpowiednią świeżość podczas transportu traktowane są chemikaliami. Zanim je użyjemy, powinniśmy dokładnie umyć wszystkie owoce i warzywa przez zjedzeniem w postaci surowej.

Należy pić odpowiednią porcję wody każdego dnia

Zalecana dawka to półtora do dwóch litrów dziennie. Ponieważ nasz organizm składa się w dużej mierze z wody, powinniśmy jej dostarczać jak najwięcej. Szczególnie, kiedy poddajemy ciało intensywnemu wysiłkowi fizycznemu. Dlatego też najlepiej, żebyśmy wybrali porcję odpowiadającą naszym potrzebom, ale zawsze pamiętali o minimum.

Woda bierze aktywny udział w procesie trawienia, ta też zaleca się jej picie przed posiłkiem. Dodatkowo zapełnia ona żołądek, stąd też jesteśmy mniej głodni i szybciej czujemy sytość. To doskonały sposób na odchudzanie, ponieważ dzięki temu nie musimy się wyrzekać ulubionych dań, a jedynie spożywać je w mniejszych ilościach. Działa to nawet lepiej niż niektóre triki (mniejszy talerz, którego optyczne rozmiary sprawiają, że wydaje nam się, jakbyś jedli więcej).

Warto też zdecydować się na jedzenie mniejszych porcji. Warzywa świetnie nadają się jako dodatki do potraw oraz jako główny składnik. Najlepiej używać do tego białe mięso oraz pełnoziarniste pieczywo. Zupy także świetnie smakują z różnego rodzaju warzywami gotowanymi na mięsnym wywarze. Jeżeli lubimy konkretny rodzaj, powinniśmy znaleźć ciekawe przepisy na jego wykorzystanie. Nic również nie stoi na przeszkodzie, abyśmy tworzyli własne kompozycje i próbowali nowych smaków, które mamy w zasięgu ręki. Warto pamiętać, że dieta stanowi duże wyzwanie dla naszego organizmu, nie trzeba zatem dodatkowo go obciążać i głodzić się albo wyrzekać czegoś, co lubimy. Postawmy na mniejsze ilości i porcje, a z pewnością po kilku tygodniach poczujemy się o wiele lepiej.