Zdrowa i zrównoważona dieta niejedno ma imię. Wśród nas nie brakuje osób, które unikają spożycia mięsa. Dieta wegetariańska jest krytykowana przez wiele środowisk, ale ma również sporo zwolenników. Jest uważana za jedną ze zdrowszych diet, ze względu na to, że wegetariański jadłospis w znacznej mierze składa się z owoców i warzyw. Kontrowersje wzbudza jednak brak białka zwierzęcego w diecie, które jest uważane za niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Na szczęście przy odpowiednim ułożeniu menu, jesteśmy w stanie sprawić, że dieta wegetariańska przysporzy nam sporo korzyści.

Dlaczego warto zrezygnować z mięsa?

Spożycie mięsa w krajach wysokorozwiniętych stale rośnie. Nie da się jednak ukryć, że mięso jest obecnie dużo słabszej jakości niż niegdyś. Kontrowersje wzbudza fakt, że zwierzęta są karmione genetycznie modyfikowaną paszą oraz są faszerowane antybiotykami. Spożycie takiego mięsa nie jest niestety obojętne dla naszego zdrowia. Warto zauważyć, że najpopularniejszym mięsem jest obecnie wieprzowina. Jej cena jest stosunkowo niska, a dostępność powszechna. Czerwonemu mięsu zarzuca się jednak działanie kancerogenne. Mięsa wieprzowego powinny również unikać osoby borykające się z problemami miażdżycowymi. Dieta bezmięsna zmniejsza zatem ryzyko zachorowania na nowotwory oraz choroby krążenia. Unikając mięsa, zyskujemy także pewność, że nie zjemy mięsa niskiej jakości. Rezygnacja z mięsa oznacza również więcej miejsca dla warzyw i owoców w naszym jadłospisie. Jak powszechnie wiadomo, im bardziej różnorodna dieta, tym zdrowsza.

Co jeść na diecie wegetariańskiej?

Osoby na diecie wegetariańskiej powinny pamiętać o spożyciu dużej ilości warzyw i owoców. Najlepiej spożywać dużą ilość warzyw liściastych, takich jak szpinak czy rukola. Zielone warzywa są bowiem skarbnicą witamin, a część z nich wykazuje również silne działanie antynowotworowe. W diecie wegetariańskiej ważna jest również odpowiednia podaż owoców. Starajmy się jeść owoce nie więcej niż dwa razy dziennie, najlepiej przed godziną siedemnastą. Godne polecenia są owoce o niskim indeksie glikemicznym, takie jak maliny, porzeczki czy truskawki. Ich spożycie nie powoduje bowiem gwałtownych skoków glukozy we krwi. Takie owoce są polecane zwłaszcza diabetykom. Dieta bezmięsna powinna obfitować również w odpowiednią ilość płynów. Starajmy się wypijać przynajmniej dwa litry wody niegazowanej dziennie. Możemy również włączyć do jadłospisu zioła, takie jak mięta, rumianek czy lukrecja. Na diecie wegetariańskiej ważne jest również spożycie produktów zbożowych. Starajmy się jednak wybierać produkty zbożowe pełnoziarniste. Godne polecenia będą więc kasze, takie jak jęczmienna, jaglana czy gryczana. Jeżeli lubimy pieczywo, wybierajmy takie z mąki z pełnego przemiału. Na diecie wegetariańskiej nie powinniśmy również zapominać o roślinach strączkowych, takich jak ciecierzyca, soczewica czy fasola. Rośliny te stanowią bowiem niezwykle bogate źródło białka roślinnego. Będąc na diecie wegetariańskiej powinniśmy również pomyśleć o suplementacji witaminy B12. Należy również zainteresować się produktem, jakim jest komosa ryżowa. Jest to pseudozboże, które zawiera pełnowartościowe białko. Jako jeden z nielicznych produktów roślinnych, zastąpić ono może białko pochodzenia zwierzęcego. Wegetarianie powinni również spożywać nabiał dobrej jakości, który również stanowi bogate źródło białka. Wybierajmy produkty naturalne, a szeroki, łukiem omijajmy dosładzane cukrem jogurty i desery mleczne. Jogurty naturalne możemy łączyć ze świeżymi owocami.

Zalety diety wegetariańskiej

Nie da się ukryć, że dieta wegetariańska ma zdecydowanie więcej korzyści niż minusów. Spożycie dużej ilości owoców i warzyw sprzyja zachowaniu zdrowia na długie lata. Większość warzyw posiada mnóstwo witamin i minerałów, które pełnią znaczącą rolę w profilaktyce chorób nowotworowych. Dieta bogata w produkty pochodzenia roślinnego sprawia, że mniej chętnie sięgamy po produkty przetworzone. Nie chodzi tutaj rzecz jasna tylko o produkty mięsne. Dieta oparta na produktach roślinnych będzie idealnym rozwiązaniem dla osób, które borykają się z przewlekłym zmęczeniem. Za chroniczne zmęczenie nierzadko odpowiada bowiem zbyt częste spożycie przetworzonego mięsa. Unikanie go, pomoże nam pozbyć się osłabienia. Będąc na diecie wegetariańskiej mamy także większą szansę na skosztowanie produktów, po które prawdopodobnie nie sięgnęlibyśmy jedząc mięso. Mowa tu rzecz jasna o roślinach strączkowych. Poszukując bowiem źródeł białka sięgamy po fasolę, groch czy soję. Warzywa te zawierają niezbędne dla zdrowia minerały oraz witaminy. Kolejną zaletą diety wegetariańskiej jest fakt, że chronimy w ten sposób zwierzęta. Każdego dnia wiele zwierząt jest bowiem zabijanych, abyśmy mogli jeść produkty mięsne. Dieta ta jest dla wielu osób protestem wobec złego traktowania zwierząt. Nie da się bowiem ukryć, że zwierzęta w ubojniach są nierzadko traktowane w bardzo zły sposób. Niestety, mimo wielu inspekcji sytuacja zwierząt nie ulega znaczącej poprawie.
Reasumując rozważania, z całą pewnością można stwierdzić, że przejście na dietę wegetariańską wiąże się z szeregiem korzyści zdrowotnych. Będąc na takiej diecie spożywamy więcej warzyw i owoców, co sprawia, że odporność naszego organizmu znacząco się zwiększa. Unikanie przetworzonego mięsa to natomiast skuteczna profilaktyka miażdżycy i nowotworów. Aby dieta bezmięsna była dla nas zdrowa, musimy pamiętać o odpowiedniej podaży białka. Tylko wówczas będziemy mogli cieszyć się korzyściami wynikającymi z diety wegetariańskiej. Jeżeli nie wiemy jak samodzielnie skomponować taką dietę, warto zwrócić się po pomoc do dietetyka. Ułoży on nasz jadłospis w odpowiedni sposób.