Można przytoczyć wiele argumentów przemawiających za stosowaniem diety przygotowanej przez specjalistę. Jednak niewiele z nich oprze się temu najsilniejszemu – jest nim spory koszt oraz brak pewności, że trafiliśmy na kogoś, kto rzeczywiście wie, co robi. Z drugiej strony w Internecie można znaleźć masę poradników, które obiecują szybkie efekty bez kłopotliwych przygotowań. Obiecują, że stracimy zbędne kilogramy w tydzień i założymy spodnie o dwa rozmiary mniejsze. Jak zatem rozgraniczyć mrzonki od prawdziwych, sprawdzonych sposobów na odchudzanie, które rzeczywiście mogą ci pomóc zdrowo się odżywiać?

Dowiedz się, na czym naprawdę polega proces odchudzania

Większość z nas ma jakieś pojęcie o tym, że zrzucanie kilogramów ma związek z układem trawiennym oraz działaniem naszego metabolizmu. Kojarzymy ze szkoły, że fałdki po bokach i na brzuchu spowodowane są gromadzeniem się tłuszczy w mięśniach, przez co przybieramy na wadze. Wiemy też, że powinniśmy jeść mnie fastfoodów, ponieważ zawierają substancje nam szkodzące. Ale w jaki sposób? Co się takiego dzieje w naszym organizmie, że powinniśmy coś z tym zrobić? Przecież do tej pory tak jedliśmy i nic nam nie było, a teraz nagle ma się coś stać?

Wiedza o tym, dlaczego coś zawodzi powoduje, że wiemy, jak to naprawić. Jeżeli nie zdajemy sobie sprawy z konsekwencji albo je lekceważymy, ponieważ lepiej nie wiedzieć, tylko słuchać innych, którzy lepiej się na tym znają, może uniemożliwić nam świadome, zdrowe odżywianie. Gdy zrozumiem, co nam szkodzi na drodze własnych obserwacji, nie będziemy potrzebowali podpowiedzi innych, żeby móc lepiej dobrać własny jadłospis – pod warunkiem, że nie jest to związane z chorobą. W takim przypadku powinniśmy skontaktować się ze specjalistą.

Jeżeli na poważnie myślimy o tym, żeby skutecznie się odchudzać, powinniśmy najpierw poznać podstawy: procesy i składniki oraz przeszkody. Możemy też samodzielnie przeprowadzić obserwacje naszych nawyków i zadbać o to, żeby wszystkie te informacje zanotować, a następnie wyciągnąć wnioski. Dzięki temu będziemy w stanie z powodzeniem skonsultować się ze specjalistą oraz naleźć taką dietę, która najbardziej będzie odpowiadała naszym potrzebom… Albo opracować ją samodzielnie, korzystając z przepisów znalezionych w Internecie.

Prowadzenie dziennika diety z niezbędnymi informacjami

Jeżeli zdecydujemy się na samodzielne rozwiązanie naszego problemów, powinniśmy uzbroić się w narzędzia, dzięki którym będziemy w stanie określi postępy i jednocześnie dowiedzieć się, na co najbardziej zwracać uwagę w czasie dobierania jadłospisu. W takiej sytuacji najlepiej przeprowadzić tygodniowe albo dwutygodniowe obserwacje. Zapisywać wszystkie posiłki, jakie jemy, o jakiej porze i w jakich ilościach. Pozwoli nam to na zyskanie obrazu naszych nawyków żywieniowych, z których najczęściej nie zdajemy sobie sprawy. To ważny etap, dzięki któremu zyskamy świadomość naszych własnych słabości.

Kiedy już zapełnimy taki dziennik, możemy ze spokojem zacząć tworzyć listę produktów, które jemy, a także tych, które najczęściej udaje nam się przygotować w domu. Na obiad możemy jeść fastfoody albo dania mrożone, kupowane w sklepach spożywczych. Słodycze między posiłkami i kawa. Jeżeli palimy, to istnieje spora szansa, że ten nałóg również wpływa na nasze nawyki. Jeżeli już mamy taki przegląd, musimy koniecznie sprawdzić, jak często i jak wiele warzyw i owoców w możliwie najświeższej i najczystszej postaci spożywamy. Pozwoli nam to na lepsze zorientowanie się, jakich składników brakuje nam najbardziej. Jeżeli poczytamy o tym, co zwiera marchewka, sałata, cytryny, czy inne składniki naszej diety, dowiemy się, które z nich powinniśmy wprowadzić do naszego jadłospisu.

Filozofia zdrowego żywienia stale ewoluuje

Choć jeszcze kilka lat temu zapewniano nas, że jest tylko jedna piramida żywieniowa, to okazuje się, że o tamtego czasu badania poczynione w różnych obszarach naszego życia przeczą tym, jakie miały na uwadze osoby ją sporządzające. Sprawia to, że u podstaw znajdowała się zupełnie inna kategoria produktów – produkty mączne zamiast warzyw. Również ruch nie miał wiele wspólnego z tym, czy żyjemy zdrowo, czy nie. Obecnie, w czasach kiedy prowadzimy bardzo często siedzący tryb życia, piramida musiała siłą rzeczy ewoluować.

Obecnie u jej podstawy znajduje się aktywność fizyczna, następnie warzywa i owoce, nabiał i pieczywo, mięsa, a dopiero na końcu oleje i innego rodzaju tłuszcze. Zaleca się stosowanie tej hierarchii, ponieważ odkryto, że warzywa i owoce posiadają pełnię minerałów i witamin, jakiego każdego dnia potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania. Dzięki temu też sami możemy przygotować swój jadłospis.

Jeżeli zastanawiamy się, czy udać się do specjalisty, warto, żebyśmy zastanowili się, czy zachodzi taka konieczność. Czy stosowaliśmy już różnego rodzaju diety? Nie dawały one żadnego skutku? Cierpimy na jakąś chorobę, która wymaga odchudzania albo ograniczania pewnych produktów? A może okazało się, że sami nie potrafiliśmy odpowiednio wyważyć naszego jadłospisu? Nie mamy czasu na zgłębianie podstawowe wiedzy albo czasu na obserwacje? Zależy nam na fachowej opinii i pomocy profesjonalisty?

W takim wypadku powinniśmy się koniecznie skontaktować z dietetykiem, który przeprowadzi z nami wywiad oraz doradzi nam, jak powinniśmy się odżywiać, aby zrzucić zbędne kilogramy. Sprawi to również, że lepiej się poczujemy. Nasz organizm będzie oczyszczony, a energii sama do nas wróci. Jednak, jeżeli nie jesteśmy w tak trudnym położeniu, możemy najpierw sprawdzić samodzielnie, czy któraś z popularnych i mniej popularnych diet będzie dla nas odpowiednia. W całym procesie dochodzenia do tej wiedzy, zyskujemy wiedzę o tym, czego naprawdę potrzebujemy oraz co nam najbardziej smakuje i w jakiej konkretnie formie. To taki rodzaj doświadczenia, którego nie wyniesiemy z kontaktu ze specjalistą. Warto więc się nad tym zastanowić.