Każdy człowiek dbający o piękny wygląd chce cieszyć się piękną, smukłą i wyrzeźbioną sylwetką. Oprócz intensywnych, odpowiednio dobranych treningów sportowych niezwykle ważne jest stosowane odpowiedniej diety. Dużą skutecznością cieszy się dieta wysokobiałkowa.

Dieta wysokobiałkowa to jedna z najbardziej rozpropagowanych w polskich mediach metod na skuteczną i trwałą redukcję masy ciała. Wiele osób, które to choć raz w życiu stosowały tę dietę uważa, że nie tylko powoduje ona szybką utratę zbędnej tkanki tłuszczowej, ale również zapewnia uczucie sytości, dzięki czemu trzymanie się jej zasad nie należy do rzeczy trudnych. Ze względu na dużą zawartość białka większość dietetyków poleca ją osobom, które walczą z dużą nadwagą. Czy stosowanie wysokobiałkowych diet odchudzających jest rzeczywiście skuteczne?

Na czym polega stosowanie diety wysokobiałkowej?

Dietetycy zalecają, że dzienne spożycie białka przez zdrowe, dorosłe osoby powinno wynosić 0, 9 g na każdy kilogram masy ciała. Odsetek energii pochodzącej z tego składnika w dobrze zbilansowanej diecie dorosłego człowieka powinien wynosić około 10–15 procent. Natomiast w diecie wysokobiałkowej odsetek energii pochodzącej z tego budulca jest wyższy niż 25 procent. Ze względu na wzrost zapotrzebowania na ten składnik, stosowanie diety o zwiększonej zawartości białka jest polecane dla sportowców, osób niedożywionych oraz tych którzy borykają się z chorobą nowotworową. Z racji tego, że białko wpływa korzystnie na przemianę materii, zwiększenie tego składnika do organizmu człowieka przyspieszenia proces odchudzania. Dieta wysokobiałkowa zazwyczaj opiera się na zwiększonej podaży białka przy jednoczesnym zachowaniu prawidłowych proporcji węglowodanów oraz tłuszczów, również potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Dieta wysokobiałkowa Dukana, Atkinsa, Stillmana.

Wśród diet wysokobiałkowych niezwykle popularna jest dieta francuskiego lekarza Dukana.
W wydanych przez niego książkach ta dieta proteinowa opisywana jest jako niezwykle skuteczny oraz bezpieczny sposób na utratę zbędnych kilogramów bez efektu jo-jo. Ta niezwykle popularna dieta składa się z czterech głównych etapów: fazy uderzeniowej, równowagi, utrwalenia oraz stabilizacji. W czasie jej stosowania ograniczeniu nie podlega liczba spożywanych pokarmów i wartość energetyczna diety, lecz zawartość węglowodanów oraz tłuszczów w posiłkach. Rekomendowane są głównie produkty wysokoproteinowe wśród których można wymienić: chude mięso, wędliny, jaja, ryby, owoce morza oraz chudy nabiał. Drugą znaną dietą wysokobiałkową jest dieta Atkinsa. W jej składzie znajdują się produkty niskowęglowodane, w których odsetek energii pochodzącej z białka wynosi średnio 35%. Podstawą menu są tłuszcze stanowiące aż 59% wartości energetycznej diety. Składa się ona również z czterech etapów, podczas których możliwa jest utrata nawet do siedmiu kilogramów miesięcznie. Jest to dieta bardzo syta, gdyż w pierwszym etapie dozwolone jest spożywanie mięsa i drobiu, jaj, ryb i owoców morza, tłuszczów roślinnych, a nawet tłustych serów. W kolejnych fazach dieta ta jest wzbogacana o niewielkie ilości węglowodanów w postaci warzyw oraz owoców. Kolejną niezwykle skuteczną dietą jest dieta Stillmana nazywana często dietą mięsną, która polega na spożywaniu przez okres tygodnia tylko chudego mięsa z kurczaka, indyka czy cielęciny. Ogranicza się ona w maksymalnym stopniu do spożywania węglowodanów oraz tłuszczów. W diecie tej liczba produktów dozwolonych do konsumowania jest bardzo ograniczona, dlatego też jej stosowanie jest bardzo monotonne oraz restrykcyjne.

Dlaczego dieta wysokobiałkowa wpływa na szybką redukcję masy ciała?

Dieta wysokobiałkowa jest idealnym sposobem na szybkie i skuteczne zrzucenie zbędnych kilogramów. Dlaczego tak się dzieje? Otóż prawdą jest dieta ta pozwala znacznie zmniejszyć masę ciała przy jednoczesnym zachowaniu masy mięśniowej. Istotne znaczenie ma jednak fakt, czy zwiększenie zawartości białka odbywa się poprzez redukcję zawartości węglowodanów czy tłuszczu. Stosując tę ietę należy pamiętać o tym, że zmniejszenie podaży węglowodanów ma niekorzystny wpływ na wydolność organizmu, dlatego też intensywność treningu może być niekorzystna w grupie osób uprawiających sport. Natomiast ograniczenie podaży węglowodanów może wywoływać pozytywny efekt u osób otyłych poprzez wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej.

Jakie są wady i zalety diety wysokobiałkowej?

Tak jak wiele innych, dieta wysokobiałkowa posiada zarówno szereg wad jak i zalet. Jej dużą zaletą jest to, że podczas stosowania zapewnia ona odpowiedni poziom sytości. Ponadto badania naukowe wykazały, że stosowanie tej diety jest związane z właściwym stężeniem cholesterolu całkowitego oraz triglicerydów we krwi. Dzięki temu wykluczone są czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Z kolei wadą tej diety jest to, że nadmierna zawartość w diecie białka może obciążać nerki. W związku z tym dieta wysokobiałkowa jest niewskazana dla osób ze zdiagnozowaną niewydolnością nerek, gdyż może to spowodować znaczne pogłębienie się choroby. Oprócz tego badacze naukowi zaobserwowali, że wysokie spożycie aminokwasów rozgałęzionych takich jak: waliny, leucyny i izoleucyny oraz aminokwasów aromatycznych takich jak: fenyloalaniny i tyrozyny w połączeniu z dietą o dużej zawartości tłuszczu może zwiększać ryzyko rozwoju chorób metabolicznych.
Decydując się na stosowanie diety wysokobiałkowej należy pamiętać o tym, że restrykcyjne diety wysokobiałkowe w ogromnym stopniu ograniczają spożycie produktów będących źródłem węglowodanów oraz niezbędnych dla zdrowia składników odżywczych, których deficyt w diecie może skutkować wieloma zaburzeniami w organizmie.