Każdy z nas chce cieszyć się piękną, idealnie wyrzeźbioną sylwetką. By móc z uśmiechem spoglądać każdego dnia w lustro warto dbać o wygląd swojego ciała. Z pewnością pomoże nam w tym stosowanie diety paryskiej.

Francuzi są narodowością, która nie odmawia sobie serów, wina, tłustych dań oraz zawiesistych sosów i słodkich deserów, a mimo tego należą do najszczuplejszych ludzi świata. Mają zatem sprawdzone sposoby na to, aby móc cieszyć się szczupłą i smukłą sylwetką. Niemniej nawet odchudzając się, wciąż chcą czerpać przyjemność z jedzenia. Podejście takie promuje dieta sporządzona przez francuskiego lekarza dr Jeana-Michela Cohena, który to wygrał w sądzie z autorem diety wysokobiałkowej dr. Pierre’em Dukanem, po tym, gdy nazwał jego kurację odchudzającą zagrożeniem dla zdrowia ludzkiego. Znany dr Cohen propaguje w swej diecie bardzo urozmaicone menu ze świeżych produktów oraz zdroworozsądkowe podejście do utraty wagi. Według niego kluczem do uzyskania satysfakcji ze spożywania niskokalorycznych posiłków na każdym etapie diety jest niespieszne delektowanie się jedzeniem, w czym osoby pochodzenia francuskiego nie mają sobie równych. Otóż na konsumpcję pełnoprawnych posiłków przeznaczają aż dwie godziny dziennie, a u wielu z nich często tyle czasu trwa sam obiad. Co więcej w ciągu ostatnich 30 lat Francuzi zwiększyli częstotliwość sięgania po jedzenia z 3, 5 raza do pięciu razy dziennie, przysparzając sobie dodatkowo około czterystu kalorii.

Na czym polega stosowanie diety paryskiej.

Dieta paryska stworzona przez francuskiego dr Jeana-Michela Cohena, przewiduje stałą utratę masy ciała bez braku efektu jo-jo, który to następuje po zakończeniu większości diet niskokalorycznych. Zatem czym dieta paryska różni się od innych diet? Jean-Michel Cohen zupełnie inaczej podchodzi do problemu nadwagi. Uważa, że dzięki odpowiedniemu nastawieniu psychicznemu jesteśmy w stanie szybko uporać się z nadwagą. Nasza świadomość i chęć zrzucenia zbędnych kilogramów odgrywa tu kluczową rolę, gdyż dzięki niej osoba odchudzająca jest w stanie zrzucić tyle kilogramów, ile domaga się jej organizm. Czas trwania tej diety uzależniony jest w głównej mierze od różnicy między wagą początkową, a wagą docelową. Przeciętnie kuracja odchudzająca dr. Cohena trwa trzy miesiące, w czasie których każdy kuracjusz przechodzi przez trzy podstawowe fazy takie jak: Café, Bistro oraz Gourmet. Priorytetowym założeniem paryskiej diety jest uregulowanie metabolizmu oraz uzyskanie właściwej wagi, czyli takiej, jaką można osiągnąć bez obawy, że po kuracji znów kilogramy wzrosną. Podczas stosowania tej diety należy przygotowywać posiłki ściśle według przepisów ułożonych przez twórcę tej niezwykle skutecznej diety.

Café, Bistro, Gourmet – trzy fazy diety paryskiej.

Jak opisał to w swojej książce dr Jean-Michel Cohen jego dieta składa się z trzech zasadniczych etapów. Pierwsza z nich jest faza Cafe, jest wstępem do diety właściwej. Trwa ona zazwyczaj osiem dni i maksymalnie okres ten może być wydłużony do dziesięciu dni. Jest ona bardzo restrykcyjna oraz małokaloryczna, dlatego korzystać z niej mogą tylko i wyłącznie osoby zupełnie zdrowe. Podczas tej fazy dostarczamy naszemu organizmowi tylko około 700–800 kcal dziennie i z tego też powodu autor diety zaleca przyjmowanie produktów multiwitaminowych oraz magnezu. Podczas fazy Cafe utrata wagi może wynieść około pół kilograma dziennie. Po zakończeniu tego etapu odchudzania kuracjusz przechodzi w fazę Bistro, która jest przewidziana na okres trzech tygodni. W tym czasie można stracić od trzech do pięciu kilogramów. Plusem tej fazy jest możliwość spożywania nielimitowanych porcji surowych oraz gotowanych warzyw. Posiłki mogą być dowolnie przygotowywane na podstawie przepisów dostępnych w książce Jeana-Michela Cohena. W fazie Bistro dostarczane jest do naszego organizmu około 900 do 1000 kalorii dziennie. Ostatnim etapem tej diety jest faza Gourmet, w czasie trwania której można tracić od trzech do pięciu kilogramów przez pierwszy miesiąc trwania diety oraz od dwóch do czterech kilogramów przez kolejne trzy miesiące. Na tym etapie osoba stosująca dietę ma bardzo duży wybór jeśli chodzi o jedzenie i może sobie bardziej dogodzić, niż w trakcie trwania wcześniejszych etapów diety. Po zrobieniu dwóch tygodni przerwy można znów swobodnie stosować fazy Bistro i Gourmet. Tydzień jedną, a następnie tydzień drugą. Ilość konsumowanych kalorii w fazie Gourmet wzrasta do 1100–1200 kcal dziennie.

Co jeść w trakcie diety Cohena oraz jak uniknąć efektu jo -jo?

Dr Jean-Michel Cohen podkreśla w swojej książce, że bardzo istotne jest zachowanie rozsądku i umiaru, zarówno w jedzeniu, jak i w jego ograniczaniu. Czasem jego dieta pozwala na chwilę słabości i można skusić się na kalorycznego burgera, nuggetsa, kawałek pizzy czy kanapkę z baru szybkiej obsługi. Niemniej dietetyk zaleca, aby zrezygnować z przystawek oraz kalorycznych dodatków takich jak: frytki słodkie napoje, a zamiast tradycyjnej pizzy zaleca wybrać tę na cienkim cieście, najlepiej bez mięsa czyli wegetariańską. Niezwykle istotne jest to, aby po zakończeniu diety nie nastąpił efekt jo – jo. Jak tego uniknąć? Otóż po zakończeniu diety należy stopniowo zwiększać liczbę pełnych, swobodnie skomponowanych posiłków. Dr Cohen wyjaśnia, że pełen swobodnie skomponowany posiłek to taki, którego dwie dowolnie wybrane części – przystawka oraz danie główne komponuje się dowolnie, ale trzecia część pozostaje dietetyczna. Przez pierwsze dwa tygodnie po zakończeniu stosowania diety należy przestrzegać zasad fazy Gourmet, ale można w tym czasie pozwolić sobie na trzy pełne, swobodnie skomponowane posiłki w ciągu tygodnia. Dopiero po dwóch kolejnych tygodniach można zwiększyć ilość posiłków do pięciu. Przez cały czas należy kontrolować swoją wagę i jeśli ona nie wzrasta to znów można zwiększać liczbę posiłków, do momentu, aż będziemy spożywać w tygodniu dziewięć swobodnych posiłków i pięć niskokalorycznych z planu dietetycznego zaproponowanego przez dr Cohena. Ten słynny dietetyk uważa, że tylko w ten sposób można utrzymać wymarzoną figurę.