Nie bez kozery mówi się, że człowiek jest tym, co je. Zawartość codziennego talerza bezpośrednio przekłada się zarówno na wygląd jak i samopoczucie. Jeżeli organizm w dłuższym okresie czasu będzie dostawał paliwo kiepskiej jakości, to nie można od niego wymagać by pracował na pełnych obrotach. Warto jak najszybciej zapoznać się z zasadami zdrowego odżywiania i czym prędzej wprowadzić je w życie. Troska o zdrowie własne i najbliższych da efekty bardzo szybko, chociażby w postaci rzadszych wizyt w gabinecie lekarskim.

Czym właściwie jest piramida żywienia?

Piramida żywieniowa to nic innego jak graficzne przedstawienia sposobu odżywiania, który polecany jest przez dietetyków. Taka wizualna forma jest o wiele lepiej rozumiana zarówno przez młodzież, dzieci, dorosłych jak i osoby starsze. Wystarczy jeden rzut oka na obrazek, aby zobaczyć jak powinny kształtować się proporcje poszczególnych produktów w codziennym menu. Jeden obrazek zawiera wszystkie najważniejsze aspekty zdrowego odżywiania, a od niedawna można się na nim spotkać również z zaleceniami dotyczącymi regularnej aktywności fizycznej. Za to, w jaki sposób skonstruowana jest piramida żywienia odpowiada Instytut Żywności i Żywienia, oczywiście na terytorium Polski. Zasady żywieniowe są różne w zależności od miejsca zamieszkania. Składników odżywczych w innych proporcjach będzie potrzebował ktoś mieszkający w trudnych warunkach klimatycznych na przykład na Alasce, a o wiele lżejsza dieta wystarczy osobom żyjącym w umiarkowanym nadmorskim klimacie.

Zasady zawarte w piramidzie żywienia

Piramida żywieniowa wyznacza standardy jakimi człowiek powinien kierować się przy układaniu swojego codziennego planu żywieniowego. Najistotniejsze ze zdrowotnego punktu widzenia produkty spożywcze znalazły się u podstawy piramidy. Są to bogate w witaminy owoce i warzywa. Im bliżej czubka piramidy, tym poszczególne produkty powinny być spożywane z mniejszą częstotliwością. Świeże i przede wszystkim sezonowe owoce i warzywa powinny stanowić około połowę spożywanych produktów. W następnej kolejności w codziennej diecie powinny znaleźć się produkty zbożowe oraz nabiał. Dwa ostatnie szczebelki piramidy żywieniowej to mięso, ryby oraz tłuszcze. Warto zrezygnować z tłustych mięs na rzecz lekkiego drobiu. Nie można zapominać o tym, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka konieczna jest też określona ilość tłuszczy. Dietetycy radzą, aby sięgać po zdrowe tłuszcze nienasycone, które można znaleźć na przykład w oliwie czy w oleju rzepakowym.

Czego najlepiej jest unikać?

Rozpisując codzienne menu warto zwrócić także uwagę na produkty, które nie zostały ujęte w piramidzie. Komponując posiłki dobrze jest unikać produktów szkodliwych, a zalicza się do nich między innymi cukier czy sól spożywana w nadmiernych ilościach. Dla zachowania dobrego zdrowia i rewelacyjnego samopoczucia należy zrezygnować także ze wszelkich używek oraz do minimum ograniczyć spożywanie słodkości. Ponadto, posiłki powinny być spożywane regularnie, a porcje nie mogą być zbyt obfite – wszystko po to, aby nie przeciążać układu trawienia.