Zdrowe odżywianie powinno być celem nadrzędnym w życiu każdego człowieka. Dzięki stosowaniu zdrowej i odpowiednio zbilansowanej diety można cieszyć się dobrym zdrowiem przez długie lata. Niezwykle istotna w życiu każdego z nas jest dieta dla mózgu.

Prawidłowe odżywianie ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie fizyczne i dobre samopoczucie, ale także na wydajność naszego mózgu. Zarówno w jadłospisie dorosłego człowieka jak i dziecka w wieku szkolnym powinny znajdować się odpowiednio dobrane produkty wpływające korzystnie na pracę mózgu. Odpowiednio zbilansowana dieta wpływa bardzo korzystnie na koncentrację oraz naszą pamięć. Zatem warto czasem zmienić dotychczasowe nawyki żywieniowe i zrobić wszystko aby móc wykorzystać w jak najlepszy sposób swój potencjał intelektualny. Aby maksymalnie wykorzystać możliwości naszego umysłu, opóźnić starzenie się oraz jak najdłużej cieszyć się dobrą formą warto stosować odpowiednią dietę dla mózgu.

Jak wpływa dieta dla mózgu na nasze samopoczucie?

Wielu z nas bardzo często zastanawia się jak poradzić sobie z problemami z koncentracją oraz zwiększyć swój potencjał intelektualny. Otóż w ostatnim czasie prowadzone badania naukowe udowadniają, że to co konsumujemy ma niezwykle istotny wpływ na pracę naszego mózgu. Mózg któremu będziemy każdego dnia dostarczać odpowiednie składniki będzie pracował w sposób optymalny. Wielu naukowców podkreśla, że dobry nastrój, właściwie układające się kontakty z innymi ludźmi, sukcesy zawodowe w dużej mierze zależą od sprawności naszego intelektu oraz niezawodności naszej pamięci. Tak więc czynniki te są w dużej mierze zależne od tego, jak się odżywiamy. Mózg to narząd, który nie magazynuje substancji odżywczych, dlatego też musimy pamiętać o tym, aby każdego dnia dostarczyć mu niezbędnego paliwa.

Jakie są korzyści ze stosowania diety dla naszego mózgu?

Wielu z nas bardzo często zastanawia się jakie zażywać suplementy diety, aby zwiększyć swoją koncentrację i w błyskawicznym tempie zapamiętywać wszystkie niezbędne informacje. Zamiast sięgać po suplementy diety warto zainwestować w naturalne produkty, które to bardzo skutecznie wpływają na prawidłową pracę mózgu. Musimy pamiętać przede wszystkim o tym, że częste głodówki mają zgubny wpływ na pracę naszego mózgu. Nieregularne oraz skąpe odżywianie się często sprawia, że boli nas głowa, oraz odczuwamy problemy z koncentracją oraz znużenie. Stosując odpowiednią dietę z pewnością każdy z nas pokona jesienną melancholię oraz zyska mentalną młodość oraz o wiele epsze samopoczucie. Wśród wielu produktów, które często mijamy w wielu marketach nie zwracając na nie w ogóle uwagi, znajdują się takie, które to wpływają niezwykle korzystnie na pracę naszego mózgu.
Priorytetowym zadaniem zbilansowanej diety odpowiedniej dla prawidłowego funkcjonowania mózgu czerpanie energię z węglowodanów, białka, tłuszczu, witamin oraz związków mineralnych. Niezwykle ważne jest spożywanie obfitego śniadania oraz regularne spożywanie posiłków każdego dnia.

Substancje dzięki którym nasz mózg będzie pracował bez zarzutów.

Ogólnie mówiąc można wymienić kilka podstawowych substancji, które powinna zawierać odpowiednia dieta dla mózgu. Pierwszą z nich są antyoksydanty, czyli substancje, które wiążą wolne atomy tlenu w mózgu. Opóźniają one procesy starzenia się komórek, chronią przed demencją starczą oraz wpływają pozytywnie na pamięć. Substancje te można znaleźć między innymi w owocach jagodowych takich jak – truskawki, jagody, borówki, maliny, poziomkach oraz w wiśniach, morelach, arbuzach i wielu owocach cytrusowych. Antyoksydanty są też zawarte w wielu warzywach takich jak: brokuły, kalafior, natka pietruszki, szpinak, marchew, brukselka oraz ebule. Bardzo istotną rolę odgrywają też tłuszcze nienasycone, które to chronią neurony i przyśpieszają przewodzenie impulsów. Dzielą się one na kwasy Omega-3 oraz Omega-6. Ich niedobory w organizmie prowadzą do zmniejszenia wydzielania serotoniny oraz hormonu szczęścia. Ponadto mogą mieć związek z występowaniem ADHD, choroby Alzcheimera oraz depresji. Dobrymi źródłami nienasyconych kwasów tłuszczowych są: ryby morskie, pestki słonecznika, pestki dyni oraz orzechy włoskie zawierające mnóstwo magnezu, cynku oraz żelaza. Ponadto kwasy tłuszczowe zawierają algi morskie oraz nasiona lnu, które to dodatkowo są źródłem magnezu i cynku. Istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego mózgu odgrywają też witaminy z grupy B, które to są niezbędne do syntezy neuroprzekaźników. Ich niedobory skutkują kłopotami z pamięcią, mogą przyczynić się do rozwoju demencji starczej. Witaminy B zawierają takie produkty jak: kasza gryczana, jogurt naturalny, otręby, pełnoziarniste pieczywo, pistacje, orzechy włoskie, rośliny strączkowe, awokado oraz drożdże. Kolejnym istotnym składnikiem jest magnez, który pomaga w radzeniu sobie ze stresem, a jego niedobór powoduje rozdrażnienie. Ten cenny pierwiastek jest zawarty w pełnoziarnistym pieczywie, migdałach, orzechach oraz suszonych owocach. Kluczową rolę odgrywa też kwas foliowy, który to dotlenia nasz mózg. Dobrymi źródłami tego składnika jest szpinak, groch, fasola, ziarna zbóż oraz jaja. Do mózgu trzeba też dostarczać odpowiednią ilość wody niegazowanej, najlepiej ciepłej. Otóż każdy mózg w większości składa się z wody i to od niej zależy szybkość przewodzenia impulsów nerwowych. Dobrym paliwem są też węglowodany, gdyż każdy mózg zużywa aż 20-25% energii, którą dostarczamy organizmowi. Głównymi źródłami pokarmu dla naszego umysłu są glukoza oraz tlen. Wielu naukowców uważa, ze od czasu do czasu warto sięgnąć po kawałek gorzkiej czekolady, która zawiera ona antyoksydanty takie jak: magnez, potas, fosfor, a także cynk. Z kolei naukowcy przestrzegają przed nadużywaniem fruktozy. Otóż wysokofruktozowa dieta prowadzi do problemów z pamięcią.

Jak widać prawidłowe odżywianie ma bardzo duży wpływ na prawidłowe działanie naszego mózgu. Warto zatem, aby każdy kto chce cieszyć się dobrą koncentracją i niezawodną pamięcią przez długie lata, czasem sięgał po te produkty.