Jedni robią to, bo chcą ubrać ulubioną sukienkę, inni mają na względzie cele zdrowotne. Niektórzy decydują się na dietę, ponieważ wciąż brakuje im energii i powodem może być zły sposób odżywiania. Niezależnie jednak do powodu, każdemu zdarza się traci motywację, szczególnie, kiedy efekty naszej ciężkiej pracy widoczne są dopiero po kilku tygodniach. Jeszcze gorzej, kiedy w ogóle ich nie odczuwamy. Co poradzić na brak motywacji?

Załóż dziennik diety i notuj wszystkie swoje nawyki

Możesz to zrobić w formie elektronicznej, np. dzięki aplikacji albo na komputerze. Jeżeli jednak wolisz formę analogową, też możesz jej użyć. Wystarczy zwykły szkolny zeszyt i długopis, czasem konieczna będzie też linijka i ołówek. Stwórz tabele, które wypełnisz produktami. Napisz w niej, co jeszcze, o jakich godzinach i w jakich ilościach. Sprawdź, ile to kalorii (w przybliżeniu). Oszacuj, czy ile cię to kosztuje, szczególnie, gdy preferujesz dania na wynos albo jeszcze w barach.

Obok takich tabelek przygotuj zestawienie produktów zalecanych w wybranej przez siebie diety. Ilość warzyw, owoców, wody, herbat, kawy, kalorii, wszystkie informacje, jakie będą konieczne do opracowania planu. Dzięki temu łatwiej ci będzie wybrać taki jadłospis i przepisy, które z powodzeniem wykorzystają wszystkie te produkty, a ograniczą spożycie tych, które niezbyt chętnie wybieramy. Stwórz własną tabelę kalorii, a następnie dodaj do niej datę. Sprawdź, jak często i kiedy jesz poszczególne warzywa i owoce. Jak długo śpisz i o jakich godzinach. Zapisz też kiedy i na jak długo wychodzisz na spacer. Jeżeli biegasz albo chodzisz na siłownię, nie zapomnij uwzględnić tych informacji w swoim dzienniku.

Zaplanuj swoje krótko- i długoterminowe cele

Kiedy już będziesz mieć przed sobą takie zestawienie, dużo łatwiej będzie ci wybrać odpowiednie cele. Ustal, jak dużo warzyw, owoców, kubków kawy i alkoholu planujesz zjeść i wypić w ciągu nadchodzącego tygodnia. Nie przejmuje się, jeżeli nie uda ci się zrealizować tych zamierzeń za pierwszym razem, następnym razem albo spróbuj ponownie, albo obniż poprzeczkę. Dobre samopoczucie i satysfakcja ze zrealizowania obranych przez ciebie celów jest odchudzaniu równie ważna, jak zrzucanie kolejnych kilogramów.

Można to zrobić w formie obrazkowych wyzwać, ścieżki zrzucania kilogramów albo zwykłej listy do odhaczania celów. Możemy narysować warzywa, owoce, kubki i symboliczne znaczki na kalorie i zamalowywać taką ich ilość, jaką zjedliśmy. Możemy zdecydować się na ścieżkę kroków, dzięki której będziemy śledzić naszą drogę do upragnionej wagi. Możemy przyklejać naklejki albo wypisać motywujące cytat. Wszystko zależy od nas. Najważniejszym celem takiego ćwiczenia jest przygotowanie w formie analogowej albo cyfrowej listy celów, którą zamierzamy osiągnąć oraz jej odpowiedniego modyfikowania po tym, jak dowiemy się, czy nam się udało. Czasami, gdy nie będziemy w stanie osiągnąć tego, co planowaliśmy, możemy spróbować obniżyć poprzeczkę.

Nie rezygnuj zbyt szybko ani nie wymagaj zbyt wiele

To dwa najczęstsze błędy, które są ze sobą powiązane. Jeżeli wymagamy za dużo, to nie osiągniemy tego, czego byśmy chcieli. Jeżeli rezygnujesz zbyt szybko, to nie dowiesz się, czy to było niemożliwe, czy po prostu za wcześnie porzuciłeś wyzwanie. Dlatego też ważne jest stawianie sobie realnych wyzwań i przygotowywanie odpowiedniej listy wyzwań. Zbyt wiele punktów, za wysokie progi czy zbyt duża ilość przerw, może doprowadzić do tego, że nie uda ci się wypełnić zadania.

Gdy chcemy schudnąć, to właśnie motywacja sprawia, że udaje nam się osiągnąć sukces. Może powiedzieć znajomy, którzy będą naszym wsparciem. Możliwe, że znają sposoby na to, jak wytrwać w swoim postanowieniu albo doradzą w trudnej chwili. Ciężkie wybory między produktami i dietami w takiej chwili mogą być dość trudne.

Zacznij uprawiać sport albo znajdź hobby

Choć nie jest to bezpośrednio powiązane, to zawsze warto mieć coś, co pozwoli nam odreagować stres, zapomnieć o przykrych wydarzeniach z pracy czy po prostu zrelaksować się. Aktywny tryb życia to jedna z tych metod, dzięki której jesteśmy w stanie naturalnie odzyskać energię, pod warunkiem, że dostarczamy jej wystarczająco dużo (stąd właśnie zdrowe żywienie odgrywa ogromną rolę w codziennym życiu). Jeżeli zależy nam na tym, aby cieszyć się pełnią życia, to możemy spróbować przejść na dietę albo zwyczajnie jeść więcej owoców i warzyw.

Hobby to z kolei wyzwanie, które sprawia nam przyjemność. Robimy to, ponieważ to lubimy. Nie musimy być ani idealni, ani dokładni, ani skuteczni. Chodzi o to, żeby po prosty spędzać czas na tym, co wywołuje na naszych ustach uśmiech. Znajdź coś takiego dla siebie, a z pewnością odchudzanie, choć nie wydaje się szczególnie mocno powiązane z tym tematem, stanie się bardziej znośne.

Istnieje wiele technik i metod motywowania się. Można tworzyć listy, można stawiać sobie cele, można wypowiadać je na głos, nagrywać, zapisywać, opowiadać innym, obwieszczać członkom rodziny. Powstało o tym wiele poradników w Internecie, dlatego, jeżeli interesuje cię temat, może go zgłębić i znaleźć sposób dla siebie. Nie obawiaj się eksperymentować. Nie zawsze pierwszy wybór jest najlepszy, a każdy kolejny zły. Czasami musimy sprawdzić, czy to, co zakładamy jest tym, czego potrzebuje. Niekiedy nie, innym razem tak. Wszystko zależy od nas. Dlatego najlepiej podchodzić do tego indywidualnie i porady traktować jako wskazówki nie ścisłe wytyczne.

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości odnośnie obranej taktyki albo chcesz dowiedzieć się, co sądzą o niej inni, albo jakie są ich wrażenie, to możesz znaleźć takie informacje na forach, Facebooku czy blogach. Nie bój się szukać, ale pamiętaj o selekcjonowaniu informacji, które znajdziesz. Nie wszystkie są jednoznacznym rozwiązaniem twoich problemów. Z drugiej strony, czasami są one ukryte i niewidoczne na pierwszy rzut oka. Poświęć chwilę, żeby dowiedzieć się, czy przypadkiem na trafiłeś w dobre miejsce.