Problemy z nadwagą w ostatnich dziesięcioleciach stają się coraz powszechniejsze. Jeszcze pod koniec ubiegłego stulecia na zdjęcia otyłych Amerykanów patrzono z przymrużeniem oka, twierdząc że problem ten nie będzie dotyczył Polaków. Tymczasem minęło kilkanaście lat i również na terenie Polski obserwuje się wzrost liczby osób otyłych, w tym dzieci w wieku szkolnym. Dlaczego tak się dzieje i w jaki sposób można skutecznie walczyć z nadwagą i otyłością?

Główne przyczyny otyłości

Przyczyny nadwagi i otyłości mogą być bardzo różne. Niekiedy kładzie się nacisk na kwestie dziedziczności predyspozycji do tycia, jednak kwestiami genetyki nie wszystko można wytłumaczyć. Za nadmierną ilość tkanki tłuszczowej odpowiada także niezdrowa dieta, stresujący tryb życia czy całkowity brak aktywności ruchowej. Niekiedy otyłość może być skutkiem ubocznym przyjmowania leków, dzieje się tak gdy specyfiki wpływają na spowolnienie procesów przemiany materii bądź zwiększają apetyt. Niezależnie od tego jakie są przyczyny otyłości, aby z nią wygrać, trzeba zacząć pracę od samych podstaw.

Więcej ruchu każdego dnia

Wszystkie wielkie zmiany w życiu warto zaczynać małymi kroczkami, tak by się zbyt szybko nie zniechęcić. Na początek można w drodze do pracy wysiadać przystanek wcześniej i w ten sposób zaaplikować sobie dodatkową dawkę ruchu. Gdy organizm się przyzwyczai do tego, że nie jest bierny przez cały dzień, to można zacząć przygodę z bardziej wymagającymi aktywnościami fizycznymi. Możliwości jest sporo. Chodzi o to, by znaleźć taką aktywność, która będzie dawała przyjemność. Wówczas jest większa szansa na to, że taka aktywność wejdzie na tyle w krew, że po kilku miesiącach stanie się codziennością.

Bieganie, rower, wycieczki górskie

Najlepiej na proces spalania tanki tłuszczowej wpływają takie ćwiczenia, podczas których można się porządnie zmęczyć. Doskonale sprawdzi się w takim przypadku jazda na rowerze czy bieganie. Wycieczki górskimi szlakami również potrafią dać nieźle w kość, należy jednak pamiętać o tym, aby zbytnio nie przeciążać organizmu. Duża nadwaga jest niewskazana przy intensywnym wysiłku górskim. Żeby takie ćwiczenia jak jazda na rowerze czy bieganie przyniosły spodziewane rezultaty w postaci redukcji tkanki tłuszczowej, to trzeba je wykonywać regularnie i przez określoną ilość czasu. Pięć minut biegu nie poprawi przemiany materii ani też nie zmusi organizmu do sięgania do rezerw kalorycznych zgromadzonych w postaci tkanki tłuszczowej. Zaczynając jakąkolwiek aktywność fizyczną warto na nią poświęcić przynajmniej pół godziny.

Siłownia, fitness, kalistenika

Redukcję tkanki tłuszczowej warto wspomóc wzmacnianiem masy mięśniowej. O ile tkankę tłuszczową spala się przy ćwiczeniach cardio, o tyle masę mięśniową można zbudować podczas ćwiczeń siłowych. Dobrym pomysłem jest zakup karnetu na siłownię, jednak jeżeli ktoś mieszka daleko od siłowni lub nie lubi ćwiczyć w grupie, to może wykorzystać zalety kalisteniki i ćwiczyć w domowym zaciszu. Szczupła sylwetka jest ładna, jednak szczupła i wysportowana sylwetka to dopiero nie lada sukces.