W codziennej diecie nie może zabraknąć podstawowych składników odżywczych, witamin i minerałów. Jest to warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Aby dobrze zbilansować swoją dietę, powinniśmy codziennie jadać warzywa, owoce, nabiał oraz węglowodany. Jednak, aby te węglowodany były zdrowe, nie tuczyły i korzystnie wpływały na nasz organizm, muszą być rozsądnie wybierane. Do jednych z najzdrowszych źródeł korzystnych węglowodanów należą kasze. Jaki rodzaj kaszy wybrać? Dlaczego są tak zdrowe?

Osoby, którym szczególnie zależy na zdrowiu oraz urodzie, powinny rozsądnie dobierać wszystkie elementy codziennej diety. Zdrowe odżywianie to nie tylko codzienne posiłki złożone z wyselekcjonowanych składników, ale wszystko to, co każdego dnia przyjmujemy w postaci jedzenia czy napojów. Aby cieszyć się codziennym zdrowiem i dobrym nastrojem, koniecznym jest spożywanie wyłącznie dobrej jakości, zdrowych posiłków. Pamiętajmy także, że każdy składnik naszego posiłku może pozytywnie lub negatywnie wpływać na nasz organizm. Dla pełni zdrowia powinniśmy starać się wybierać wyłącznie te pozytywnie działające składniki. Dotyczy to wszystkich składników odżywczych, a więc białek, węglowodanów i tłuszczów.

Węglowodany w naszej diecie

Wiele osób uważa, że węglowodany to te najbardziej kłopotliwe elementy naszej diety. Jeśli często będziemy spożywać węglowodany proste, możemy dość szybko przybierać na wadze. Jednak węglowodany złożone stanowią doskonałe źródło energii, która jest niezbędna naszemu organizmowi. Warto więc włączyć do codziennej diety węglowodany złożone, a także pokarmy bogate w błonnik. Dzięki temu zapewnimy sobie zdrowie jelit, szybko będziemy usuwać toksyny i niekorzystne elementy przemiany materii, jak również dostarczymy niezbędnych składników odżywczych, witamin i cennych minerałów. Aby dostarczyć sobie wartościowych węglowodanów, które będą doskonale wpływały na nasze zdrowie, oczyszczą nasz organizm, zawierają mnóstwo błonnika, a także będą doskonałym źródłem energii, warto wybierać kasze. Ale czy wiemy, która kasza jest najlepsza, zawiera mnóstwo cennych składników i na co wywiera najsilniejszy wpływ?

Kasze w naszej diecie. Która kasza jest najzdrowsza?

Wśród wielu rodzajów kaszy, do najzdrowszych zaliczamy kaszę jaglaną, gryczaną, amarantus, komosę ryżową, kaszę mannę razową, krupiczke orkiszową, kaszę kukurydzianą, kuskus, a także kaszę jęczmienną. Dlaczego są one tak zdrowe? Co zawierają?

Kasza jaglana – jest bardzo cenny źródłem witaminy E oraz z grupy B. Zawiera dużo fosforu, magnezu, cynku oraz krzemu. Jest to rodzaj kaszy, który nie zakwasza naszego organizmu, często polecana jest w diecie zasadotwórczej. Ponadto, nie zawiera glutenu. Wykazuje działanie przeciwwirusowe, dzięki czemu świetnie działa na odporność organizmu. Jest to kasza szczególnie zalecana osobom, które chorują na nowotwory. Warto także zaznaczyć, że kasza jaglana posiada dość wysoki indeks glikemiczny, przez co powinna być ostrożnie dozowana przez osoby, które mają problemy z poziomem cukru w organizmie. Kasza jaglana doskonale wpływa na włosy, cerę i paznokcie, dzięki czemu bardzo pozytywnie wpływa na nasz wygląd.

Kasza gryczana – jest jedną z najlepiej znanych wszystkim rodzajów kaszy. Jest bardzo bogatym źródłem witamin PP i z grupy B. Jest także doskonałym źródłem takich minerałów, jak fosfor, magnez, potas, cynk i mangan. Kasza gryczana nie zawiera glutenu i posiada dobry indeks glikemiczny. Dodatkowo, zawiera ogromną ilość białek o wysokiej wartości odżywczej, które zawierają lizynę, tryptofan, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Kasza gryczana działa lekko zasadowo na nasz organizm, a przy tym posiada ogromnie dużo przeciwutleniaczy. Dodatkowo, doskonale reguluje przemianę materii.

Amarantus – jest bardzo ważną kaszą, która bardzo szczególnie wpływa na organizm człowieka. Jest bogata w witaminy A, B, C i E, a także minerały takie, jak wapń, magnez, potas, miedź, cynk, fosfor i sód. Jest wolna od glutenu, za to posiada bardzo dużą ilość doskonale przyswajalnych białek. Posiada także bardzo wysoką ilość substancji przeciwnowotworowych, a dzięki wysokiej ilości żelaza, już jeden posiłek z amarantusem jest w stanie pokryć 100% dziennego zapotrzebowania na żelazo. Jest więc polecana w diecie anemików i rekonwalescentów.

Komosa ryżowa – znana także, jako quinoa, jest bogata w witaminy C, B oraz E. Zawiera także dużo magnezu, cynku, potasu, miedzi oraz żelaza. Zalecana w diecie odchudzającej, posiada bardzo niski indeks glikemiczny. W jej składzie nie znajdziemy glutenu, za to mnóstwo cennych białek, jak lizynę, histydynę oraz argininę. Komosa ryżowa posiada mnóstwo flawonoidów, które są doskonałymi przeciwutleniaczami. Zawiera dużo saponin, wykazuje działanie antyalergiczne, przeciwzapalne oraz immunostymulujące.

Krupiczka orkiszowa – to szczególny rodzaj kaszy, która zawiera bardzo cenną substancję, rodanid. Substancja ta znajduje się również w mleku kobiecym. Ma działanie silnie antybiotyczne. Jest to kasza zawracająca gluten, dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, witaminy P i z grupy B, a także minerały: sód, potas, fosfor, magnez, fluor i żelazo.

Kasza kukurydziana – otrzymywana z kukurydzy, jest to kasza bezglutenowa, która nie wywołuje działania alergicznego. Często podawana jest niemowlętom. Zawiera betakaroten, witaminę E oraz minerały: potas, sód, cynk, selen, kobalt.

Kuskus – to dobrze znany rodzaj kaszy, który zawiera gluten, jest lekkostrawny, jednak nie zawiera błonnika, jest uboga w witaminy i minerały. Zawiera sporą ilość białka.

Kasza jęczmienna – to również dobrze znana kasza, która jest bogata w cenne fitozwiązki i przeciwutleniacza. Zawiera gluten, witaminę PP i wykazuje właściwości przeciwbakteryjne, i przeciwwirusowe. Zawiera dużo błonnika, betaglukanu, świetnie wpływa na perystaltykę jelit. Kasza jęczmienna jest polecana przede wszystkim osobom, które mają problemy gastryczne, zbyt wysoki poziom cholesterolu, bądź cierpią z powodu anemii.