Aktywność fizyczna jest bardzo ważna w życiu każdego z nas. Zarówno dla zachowania pełni zdrowia, jak i dla pięknego wyglądu czy dobrego samopoczucia, powinniśmy regularnie ruszać się, chodzić, biegać, jeździć na rowerze czy ćwiczyć. Bez względu na to, jaką formę aktywności wybierzemy, pamiętajmy, by robić to jak najczęściej

Dla zachowania pełni zdrowia i pięknego, młodego wyglądu niezbędne jest regularne ćwiczenie. Każdy z nas powinien poświęcać w ciągu tygodnia przynajmniej kilka godzin na aktywność fizyczna. Dzięki temu możemy zyskać zdrowie, zapobiec rozwojowi niektórych chorób, zadbać o swój wygląd, a także sprawność fizyczną i psychiczną. Regularne ćwiczenia dają nam ogrom korzyści. Najlepiej, kiedy ćwiczymy na świeżym powietrzu, dotleniając przy okazji cały organizm. Jeśli jednak pogoda lub warunki atmosferyczne czy środowiskowe nam na to nie pozwalają, na przykład z powodu smogu, nie rezygnujmy z ćwiczeń. Warto podejmować się aktywności choćby w zaciszu własnego domu. Zaś jedną z najlepiej działających na nas aktywności jest bieganie. Dlaczego wart biegać? Jakie daje to korzyści?> w jaki sposób motywować się do ćwiczeń i jak zacząć? Oto skuteczne rady.

Dlaczego warto biegać?

Bieganie, nawet powolne, pobudza cały nasz organizm. Uruchamia mięśnie, ścięgna i stawy. Sprawia, że całe nasze ciało staje się bardziej elastyczne i wytrzymałe, a komórki we wszystkich narządach i tkankach naszego organizmu znacznie szybciej się regenerują. Podczas biegania dotleniamy przede wszystkim mózg, który jest zaopatrywane w znacznie większą ilość składników odżywczych, dostarczana jest mu niezbędna energia i spore dawki tlenu. Nasz mózg staje się lepiej ukrwiony i jest gotowy nawet do bardzo wytężonej pracy. To z kolei pozytywnie wpływa na nasze możliwości koncentracji, efektywności, logicznego myślenia czy kreatywność. Ponadto, kiedy biegamy nasz organizm wytwarza sporą dawkę endorfin i dopaminy, które wpływają pozytywnie na nasze samopoczucie i nastrój, pomagają się zrelaksować. Bieganie wzmacnia nasze płuca, cały układ odpornościowy, układ krążenia. Wzmacnia nasze serce i zmniejsza ryzyko zawału. Dodatkowo, bieganie zmniejsza objawy napięcia przedmiesiączkowego, pozwala spalić mnóstwo kalorii, a nawet wydłuża nasze życie i poprawia jego jakość. Biegając, zapewniamy sobie sporą dawkę zdrowia, usuwamy z organizmu toksyczne substancje i oczyszczamy cały organizm. Rozładowujemy negatywne uczucia, stres i złość, relaksując się i podnosząc swój nastrój. Sprawiamy, że dłużej będziemy czuć się młodo i doskonale wyglądać. Ponadto, bieganie należy do jednych z najtańszych sportów. Wystarczy włożyć bawełnianą koszulkę, wygodne spodnie i buty, by móc cieszyć się urokami joggingu.

Jak zmotywować się do regularnego biegania?

Wielu z nas podejmowało w swoim życiu już próby regularnego biegania. Niestety, większość z nas, prędzej czy później rezygnowała. Z pewnością nie doszłoby do tego, gdybyśmy mieli odpowiednią motywację i nauczyli się z nich korzystać. Do podstawowych sposobów motywowania się do częstej aktywności fizycznej należy wyznaczenie sobie ambitnego, ale jak najbardziej osiągalnego celu. Jeśli dodatkowo zaczniemy o tym rozmawiać z innymi, zyskamy dodatkową motywację do działania. Warto także znaleźć sobie dobre towarzystwo do biegania. Pozwoli to na wspólne motywowanie siebie wzajemnie do biegania, zapraszanie do wspólnej aktywności, jak i wzajemne wspieranie siebie. Dzięki temu nasze szanse na sukces znacząco rosną. Nie odkładajmy też pierwszego biegu na inny termin. Jeśli nauczymy się pokonywać wszystkie wymówki, znacznie lepiej pójdzie nam trening. Aby szybko podjąć się ćwiczeń i nie zrezygnować z nich, powinniśmy także unikać nudy. Pomocne w tym będą zmiany trasy, dystansów, różnicowanie treningów, zapraszanie innych osób do wspólnych ćwiczeń, czy nawet bieganie z psem. Warto także przygotować sobie ciekawą muzykę do słuchania podczas biegania, audiobooki czy inne sposoby na urozmaicenie sobie czasu podczas treningu. Często skutecznym motywatorem jest także kupowanie ciekawych dodatków. Jeśli kupimy nową bluzkę, spodnie, czy buty, zainstalujemy nową aplikację w telefonie, kupimy ciekawe odblaski czy inne gadżety będziemy chcieli wypróbować je i cieszyć się nimi podczas treningu. To zdecydowanie skuteczne sposoby na motywowanie się do ćwiczeń.

Jak zacząć biegać? Wskazówki dla początkujących

Przed rozpoczęciem biegania, warto wybrać się do lekarza i zapytać, czy nie ma żadnych przeciwwskazań przed podjęciem takiej aktywności. Jest to ważne w szczególności w przypadku osób przewlekle chorych, przyjmujących na stale leki, bądź starszych. Przed wyjściem z domu na trening nie powinniśmy być ani głodni, ale świeżo po posiłku. Najlepiej zjeść wartościowy posiłek na 1, 5h – 2, 5 h przed bieganiem. Aby mieć więcej siły podczas biegania, należy oddychać spokojnie, miarowo, równomiernie, wciągając powietrze nosem, a wypuszczając je ustami. Przed biegiem należy rozpocząć trening od rozciągania mięśni i ścięgien oaz rozgrzewania się. Następnie powinniśmy zacząć od marszobiegu lub powolnego przeplatania truchtu i marszu. Ważna jest tutaj cierpliwość, aby nie przeszarżować się. Małymi krokami skuteczniej będzie dotrzeć do celu, niż porywając się z motyką na słońce. Trening warto również zakończyć zwolnieniem tempa, marszobiegiem i na sam koniec rozciąganiem się. Jest to bardzo ważne, jeśli chcemy uniknąć kontuzji, skurczów czy nadwyrężenia mięśni. Uniknięcie tych nieprzyjemnych skutków pomoże nam także dłużej cieszyć się urokami biegania, nie zniechęci nas i da zdecydowanie lepsze efekty niż jednorazowe przeszarżowanie się i całkowite zniechęcenie do tego, jakże wspaniałego sportu.