Większość z nas choć raz w życiu stosowała dietę niskokaloryczną, dzięki której udało się zrzucić zbędne kilogramy. Otóż by móc każdego dnia cieszyć się piękną i smukłą sylwetką trzeba czasem włożyć w to sporo trudu. Gdy sprawdzone diety zawodzą, wówczas warto zastosować ostatnim czasie bardzo popularną dietę węglowodanową.

Często zdarza się, że podczas porannej toalety spoglądając w lustro dochodzimy do wniosku, że nasza figura nie jest idealna. Chcąc pozbyć się zbędnych i uporczywych kilogramów musimy natychmiast zmienić swój dotychczasowy styl życia. By móc osiągnąć wymarzony cel w postaci pięknej i wyrzeźbionej sylwetki pozbawionej zbędnego tłuszczyku warto nie tylko uprawiać każdego dnia sport, lecz także zdrowo się odżywiać. Idealnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów jest powszechnie stosowana i polecana przez wielu dietetyków dieta węglowodanowa. Jest to bardzo praktyczny oraz niezwykle skuteczny plan żywieniowy. Otóż większość diet w zdecydowany sposób ogranicza liczbę przyjmowanych codziennie węglowodanów w poszczególnych posiłkach, tymczasem dieta węglanowa jest sporządzona w taki sposób, że węglowodany stanowią jej podstawę. Dieta węglowodanowa jest sprawdzoną propozycją tych dietetyków, którzy twierdzą, że o naszej wadze decyduje nie ilość zjadanych potraw czy też ich kaloryczność lecz szybkość, z jaką jesteśmy w stanie spalić owe kalorie. Z tego też prostego względu wiele osób nie jest w stanie zrzucić zbędnych kilogramów, pomimo stosowania diety niskokalorycznej, a inne z kolei mogą jeść co chcą, a i tak utrzymują właściwą wagę.

Jakie są podstawowe zasady stosowania diety węglowodanowej?

Dieta węglowodanowa oparta jest głównie na założeniu, że każda osoba może w prosty sposób przyspieszyć spalanie kalorii, ponieważ istnieją produkty, które to znacznie wspomagają proces przemiany materii. Zatem jakie są zasady diety węglanowej? Wbrew pozorom, nie polega ona na spożywaniu cukru, słodyczy czy ciast, ale pozwala ona na spożywanie dużej ilości warzyw, owoców oraz piciu różnego rodzaju soków warzywnych oraz owocowych. Warto pamiętać o tym, aby podczas stosowania tej diety przyjmować dodatkowe witaminy oraz mikroelementy, które wpływają na lepsze przyswajanie węglowodanów. Otóż jeżeli w naszym organizmie jest ich zbyt mało, wówczas znacznie spowalnia się proces przemiany materii. Stosowanie diety węglowodanowej nie jest uciążliwe ani mozolne, ponieważ nie wymaga ona zmniejszenia ilości spożywanych posiłków, ani skrupulatnego liczenia kalorii. Jedyną rzeczą, którą należy ściśle kontrolować każdego dnia jest tak zwany indeks glikemiczny.

Co to jest indeks glikemiczny i w jaki sposób wpływa na przemianę materii w naszym organizmie?

Ogólnie mówiąc można stwierdzić, że przemiana materii w organizmie człowieka jest najefektywniejsza wówczas, gdy poziom cukru we krwi utrzymuje się długo na tym samym poziomie, co naturalnie w dużej mierze zależy od węglowodanów. Trzeba jednak tutaj podkreślić, że niektóre węglowodany powodują znaczne wahania cukru, podczas gdy inne niemalże wcale go nie zmieniają. Zatem to właśnie indeks glikemiczny, w skrócie określany jako IG, wskazuje, w jakim stopniu określone produkty wpływają na zmiany poziomu cukru w naszym organizmie. Otóż im konsumowany przez nas produkt ma niższy wskaźnik IG, tym mniej obciąża on naszą przemianę materii, a co za tym idzie, można go spożywać w większych ilościach. Warto pamiętać o tym, że największy indeks glikemiczny wynoszący 100, ma powszechnie przez nas konsumowany biały cukier, i to ten produkt najszybciej podnosi poziom cukru we krwi. Z tego też prostego powodu nie można go więc spożywać w czasie stosowania diety węglanowej, nawet w niewielkich ilościach. Podsumowując można jednoznacznie stwierdzić, że dieta węglowodanowa zakłada rezygnację z produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Stosując ją poza cukrem musimy zrezygnować między innymi z białego chleba, płatków kukurydzianych, ciastek, ziemniaków, białego ryżu, miodu oraz gotowanej marchwi. Dieta węglanowa oparta jest przede wszystkim na indeksie glikemicznym i ciągła jego kontrola może na początku stosowania sprawić pewne problemy, ale z czasem wszystko daje się zaakceptować. Wystarczy zapamiętać produkty, które to mają niski indeks glikemiczny. Osoby chcące zastosować w praktyce dietę węglowodanową mogą spożywać pokarmy wskaźniku IG, wynoszącym maksymalnie 50. Wśród takich produktów można wymienić: chleb pełnoziarnisty, większość owoców, brązowy ryż, płatki owsiane, muesli bez cukru, warzywa strączkowe, makaron, chude i półtłuste mleko, jogurt naturalny, bezkofeinową kawę, świeżo wyciskane soki, chudy lub półtłusty ser biały i żółty oraz mięso, wędliny, ryby. Z kolei kategorycznie zabronione jest w czasie stosowania diety węglowodanowej jedzenie posiłków złożonych z produktów o wysokim indeksie glikemicznym, który posiadają przede wszystkim: słodycze, biały cukier, biały chleb, bułki, ziemniaki gotowane, puree, pieczone i frytki, biały ryż, kukurydza, marchew gotowana, buraki, rzepa, dynia, słodzone muesli, popcorn, płatki kukurydziane, miękki makaron, konfitury, soki owocowe z kartonu, miód, mleko półtłuste, słodzone jogurty, panierowane ryby, mięso i drób, napoje gazowane, kawa i herbata, ciasto francuskie, paszteciki, naleśniki, suflety, pizza, racuchy, fast-foody, mąka ziemniaczana, mąka kukurydziana, oraz keczup i majonez.
Stosując dietę węglanową trzeba zachować duży rozsądek. Jeżeli chcemy zgubić skutecznie zbędne kilogramy, nie powinniśmy przeliczać nerwowo kalorii i nie denerwować się, że nie możemy zjeść ulubionego batonika. W chwili kryzysu warto pomyśleć o tym, jakie pozytywne efekty przyniesie zdrowe odżywianie. Pozytywne nastawienie z pewnością pozwoli każdemu z nas osiągnąć wymarzony sukces i cieszyć się piękną i smukłą sylwetką przez wiele długich lat.