Każda kobieta dbająca o swój wygląd chce cieszyć się piękną i smukłą sylwetką. Gdy dotychczasowe kuracje odchudzające zawodzą, wówczas warto sięgnąć po sprawdzoną dietę śródziemnomorską.

Kultura spożywania posiłków w krajach śródziemnomorskich jest wyjątkowo bogata. Wiele osób, które to zderzyły się z dietą śródziemnomorską choć raz w życiu uważają że jest to idealny sposób na utrzymanie właściwej wagi ciała. Według wielu z nich nie jest to właściwie dieta odchudzająca lecz idealny sposób na zdrowe odżywianie się przez całe życie. Charakterystyczną cechą diety śródziemnomorskiej często zwanej naturalną jest ograniczenie spożycia mięsa oraz innych białek zwierzęcych i odżywianie się przede wszystkim produktami pochodzenia roślinnego, wśród których można wymienić: owoce, warzywa, kasze, makarony oraz nasiona różnorodnych zbóż. Niezwykle ważne miejsce zajmują też ryby oraz owoce morza. Dieta ta jest bardzo popularna w południowej Francji, we Włoszech oraz w Hiszpanii. Otóż położenie geograficzne tych terenów oraz ciepły i bardzo wilgotny klimat w dużej mierze wpływają na nawyki żywieniowe mieszkańców. Dieta śródziemnomorska zyskała swa popularność dopiero w 1993 roku, kiedy to badacze naukowi z tej dziedziny zaczęli dokładnie analizować wyniki dotychczasowych badań. Efektem ich pracy było skonstruowanie zasad zdrowego odżywiania w modelu śródziemnomorskim oraz graficzna ilustracja tych założeń w formie śródziemnomorskiej piramidy żywieniowej.

Co można jeść, a czego unikać stosując bogatą w witaminy dietę śródziemnomorską?

Zaletą tej diety jest to, że może ją stosować każda osoba chcąca pozbyć się uciążliwych kilogramów. Niemniej w szczególności jest ona polecana osobom ze skłonnością do nadciśnienia oraz z podwyższonym poziomem cholesterolu. Patrząc na jadłospis tej diety początkowo może się wydawać, że ze względu na dużą ilość węglowodanów zawartych w makaronach nie pozwali ona utracić zbędnych kilogramów. Niemniej jest to nieprawda. Otóż makaron połączony z warzywami i chudą rybą czy drobiem nie tuczy. Tuczące są tak naprawdę tylko tłuste sosy, którymi to często polewa się makarony. Żeby dieta śródziemnomorska przyniosła oczekiwane rezultaty trzeba przestrzegać kilku zasad. Otóż nie wolno zjadać dziennie więcej niż 40 g tłuszczu oraz nie należy przekraczać 1200 kcal. Wówczas to można stracić w ciągu miesiąca około czterech kilogramów. Co możemy jeść, a czego musimy unikać stosując dietę śródziemnomorską?Zalecane jest głównie spożywanie potraw, których indeks glikemiczny jest mniejszy niż 55. Polecane są głównie ryby, które to zawierają w swym składzie nienasycone kwasy tłuszczowe oraz owoce i warzywa, które zawierają niezwykle skuteczny i potrzebny każdemu organizmowi błonnik, sole mineralne oraz witaminy. Polecane są głównie rośliny strączkowe oraz ryż i makaron, czyli źródło białka, błonnika, i soli mineralnych. Są to jednak składniki dość kaloryczne, dlatego nie należy ich jeść ich zbyt często i trzeba koniecznie spożywać je z dodatkiem zdrowych warzyw. Ponadto dozwolone jest konsumowanie ciemnego pieczywa, orzechów i suszonych owoców, gdyż produkty te  charakteryzują się dużą zawartością witamin oraz minerałów wpływających korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jeśli chodzi o napoje to zalecane jest picie dużej ilości wody niegazowanej oraz dozwolone jest picie wina, jednak nie więcej niż jedna szklanka podczas głównego posiłku. Otóż wino wytrawne obniża w organizmie poziom cholesterolu. Przyrządzane potrawy są podawane zazwyczaj z dużą ilością czosnku oraz cebulki, a wysokokaloryczny tłuszcz pochodzenia zwierzęcego zastępowany jest zdrową oliwą z oliwek.

Niemniej stosując dietę śródziemnomorską musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli zrezygnować z wielu ulubionych potraw. Zakazane jest spożywanie mięsa czerwonego, tłustego, białego mięsa oraz tłustych wędlin. Ponadto nie wolno spożywać białego pieczywa i ulubionych przez wielu z nas słodyczy, gdyż są one bardzo kaloryczne, a ich wartość odżywcza jest niewielka. Ponadto musimy nie przesadzać ze spożywaniem wędlin, nawet tych chudych, a pełne mleko i tłuste sery musimy ograniczyć do minimum.

Dlaczego warto stosować dietę śródziemnomorską?

Istnieje kilka dowodów naukowych na to, że śródziemnomorski model żywienia pozytywnie wpływa na zdrowie oraz właściwą masę ciała. W obecnych czasach dieta ta jest polecana przez dietetyków wielu pacjentom. Piramida diety śródziemnomorskiej obejmuje oprócz wybranych posiłków regularną aktywność fizyczną, czerpanie radości z jedzenia oraz higieniczny tryb życia. Otóż w krajach śródziemnomorskich odpoczynek jest bardzo ważną częścią każdego dnia. Mieszkańcy tych krajów unikają życia w pędzie oraz ciągłym stresie. Badania naukowe potwierdziły, że stosowanie diety śródziemnomorskiej bardzo pozytywnie wpływa na osoby borykające się z depresją. Otóż wprowadzając do diety olej rybi zawierający spore ilości naturalnej witaminy D w połączeniu w różnorodnymi warzywami, zwłaszcza strączkowymi znacznie poprawia samopoczucie osób chorych na depresję.
Dieta śródziemnomorska może być z powodzeniem stosowana przez osoby borykające się z chorobami układu sercowo-naczyniowego, gdyż obniża ona ryzyko choroby niedokrwiennej serca i udaru niedokrwiennego. Wynika to z dobrej proporcji kwasów omega-3 do kwasów omega-6, wysokiego spożycia jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, niskiego spożycia kwasów tłuszczowych nasyconych, niewielkiego spożycia soli oraz wysokiego spożycia błonnika pokarmowego i wysokiego spożycia naturalnych przeciwutleniaczy zawartych w ziołach, warzywach, owocach oraz oliwie z oliwek. Dieta śródziemnomorska polecana jest też dla cukrzyków, gdyż występuje w niej sporo dań o niskim indeksie glikemicznym. Reasumując można bez wątpienia stwierdzić, że dieta śródziemnomorska to nie tylko idealny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów lecz także dobry sposób na zdrowe odżywianie się każdego dnia.