Zdrowie to najcenniejszy skarb w naszym życiu. Podstawowym i najbardziej istotnym warunkiem, który pozwala nam czuć się pełnym sił witalnych, cieszyć się dobrą kondycją oraz chroni nas przed różnego rodzaju chorobami jest zdrowe odżywianie.

Czasem życie w ciągłym pośpiechu i stres którego większość współczesnej populacji doznaje każdego dnia sprawiają, że prawidłowe odżywianie schodzi na dalszy plan. Z powodu braku czasu na przygotowanie zdrowego, bogatego w niezbędne dla naszego organizmu składniki odżywcze posiłku, wielu z nas coraz częściej sięga po niezdrowe dania gotowe, które to powszechnie są dostępne w wielu przydrożnych budkach z jedzeniem. Coraz częściej zdarza się, że pośpiech sprawia, że zapominamy o prawidłowych nawykach, a w ogromie obowiązków zdrowe odżywianie schodzi na dalszy plan. W efekcie długotrwałego prowadzenia niezdrowego stylu życia w naszym organizmie zaczyna brakować cennych witamin i minerałów regulujących procesy chemiczne i czynności organizmu. W efekcie tego wielu z nas traci swe cenne zdrowie i każdego dnia musi zmagać się z poważnymi chorobami. Zdrowie to najcenniejsze dobro w naszym życiu, dlatego też prawidłowe odżywianie powinniśmy traktować jako sprawę nadrzędną oraz priorytetową.

Na czym polega zdrowe odżywianie?

Zdrowe odżywianie to nic innego jak prawidłowy sposób odżywienia się polegający na przyjmowaniu każdego dnia posiłków korzystnych dla naszego zdrowia, gdyż to zapewnienia nam dobre samopoczucie. Wszystkie spożywane przez nas posiłki powinny być odpowiednio zbilansowane. Ma to niezwykle istotne znaczenie i w znaczny sposób wpływa na zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób zagrażających naszemu życiu. Wśród wielu z nich można wymienić otyłość, nowotwory oraz choroby serca. Zdrowa dieta polega na przyjmowaniu odpowiednich ilości niezbędnych składników odżywczych oraz odpowiedniej ilości wody, w ciągu każdego dnia. Niezwykle istotne jest spożywanie określanych posiłków w odpowiednich porach. Muszą one być zawsze spożywane regularnie o tych samych porach. Niezwykle istotne jest to, aby nie jeść kolację co najmniej dwie godziny przed snem. O tym, jakie produkty i w jakich ilościach powinniśmy spożywać poszczególne składniki odżywcze w ciągu dnia, dokładnie informują opracowywane przez Instytut Żywności i Żywienia normy żywieniowe. Są one wyrażone w przeliczeniu na jedną osobę i jeden dzień, uwzględniając specyficzne dla wyróżnionych grup różnice w zapotrzebowaniu organizmu zależne od wieku, płci, stanu fizjologicznego i aktywności fizycznej, a także związane są z warunkami bytowymi i trybem życia danej jednostki.

Dziesięć zasad zdrowego żywienia

Zdrowy styl życia i co się z tym wiąże, zdrowe odżywianie, stają się w obecnych czasach coraz bardziej popularne oraz niezwykle modne. Wśród wielu konsumentów istnieje coraz większa świadomość konieczności zdrowego odżywiania się. Aby w pełni przez długie lata cieszyć się nienagannym zdrowiem warto przestrzegać dziesięć podstawowych zasad. Po pierwsze niezwykle ważnym czynnikiem prawidłowego odżywiania się jest regularne spożywanie posiłków. Otóż każdego dnia powinniśmy spożywać około pięciu posiłków, z uwzględnieniem przerw co trzy – cztery godziny. Po drugie powinniśmy każdego dnia spożywać bogate w składniki odżywcze oraz witaminy warzywa i owoce. Po trzecie w naszym codziennym menu powinny znajdować się produkty zbożowe, a w szczególności pełnoziarniste. Należy tu w szczególności uwzględnić pieczywo wypiekane z różnych ziaren zbóż. Po czwarte każdego dnia powinniśmy spożywać produkty bogat w białko. Wskazane jest, aby codziennie wypijać przynajmniej dwie duże szklanki mleka, jogurtu lub kefiru, które to częściowo można zastąpić nietłustym baiłym serem. Po piąte należy ograniczyć spożycie tłustego, czerwonego mięsa, a warto zastąpić je białym mięsem drobiowym, zdrowymi rybami, warzywami strączkowymi oraz jajami. Po szóste warto ograniczyć spożycie tłuszczu zwierzęcego, a zastąpić go olejami roślinnymi. Po siódme musimy unikać spożywania białego cukru oraz wysokokalorycznych słodyczy, a zastąpić je owocami oraz zdrowymi orzechami. Po ósme należy unikać dosalania potraw oraz produktów o dużej zawartości soli, a niezdrową sól zastąpić ziołami. Po dziewiąte należy pamiętać o tym, aby każdego dnia wypijać przynajmniej 1, 5 litra wody niegazowanej, najlepiej z dodatkiem cytryny. Ostatnim niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym w ogromnym stopniu na stan naszego zdrowia są używki. Otóż warto unikać alkoholu, kawy oraz palenia papierosów.

Jakie płyną korzyści ze zdrowego odżywiania?

Zdrowe odżywianie jest niezwykle ważne, w życiu każdego człowieka. Przyjmowanie każdego dnia odpowiednich składników odżywczych zapewnia każdemu z nas dobrą sprawność umysłową i równowagę emocjonalną oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu poważnych chorób. Ponadto zdrowe odżywianie gwarantuje każdemu z nas dobrą kondycję oraz dobre samopoczucie każdego dnia. Potrzeby każdego człowieka są inne i zależą od wielu czynników. W szczególności są one uzależnione od jego mocnych oraz słabych stron, z jakimi się urodził. Ponadto są one zależne od otoczenia, w którym przebywa na co dzień. Zawsze musimy pamiętać o tym, że dzięki właściwemu odżywianiu możemy w znaczny sposób zwiększyć sprawność fizyczną i odporność na infekcje, wirusy i bakterie. Ponadto poprzez zdrowy styl życia możemy wpłynąć na jasność swego umysłu oraz lepszą koncentrację, poprawić jakość snu, a co najważniejsze znacznie przedłużyć swoje życie. Biorąc pod uwagę te cenne czynniki warto sięgać po zdrowe oraz pyszne posiłki. Wybierając odpowiednią dla siebie dietę zawsze warto zwrócić uwagę na zawarte w niej składniki odżywcze i spożywać tylko i wyłącznie naturalne oraz zdrowe pożywienie bez zawartości sztucznych konserwantów.