Zdrowie człowieka jest wypadkową różnych rzeczy. Na niektóre choroby człowiek nie ma żadnego wpływu, jednak dzięki odpowiedniej profilaktyce przynajmniej niektórym z nich można zapobiec. Niezmiernie istotną kwestią jest chociażby kształtowanie od najmłodszych lat prawidłowych nawyków żywieniowych. Zbilansowana dieta uchroni przed takimi przypadłościami jak nadwaga, otyłość, nadciśnienie tętnicze czy miażdżyca. Z początku może się wydawać, że wprowadzenie wszystkich zasad zdrowego odżywiania jest trudne. Jednak nic bardziej mylnego – wystarczy kilka tygodni praktyki, a zdrowe nawyki same wejdą w krew.

Ogólne zasady zdrowego odżywiania

Zaczynając przygodę ze zdrowym odżywianiem, warto już na samym wstępie poznać ogólne założenia promowane przez dietetyków. Nie trzeba przechodzić na żadną specjalistyczną dietę, oczywiście jeżeli nie ma ku temu wskazań zdrowotnych. Każdy zdrowy człowiek przy odrobinie wysiłku może w życie wprowadzić drobne zmiany, które przyniosą ogromne korzyści. Od czego warto zacząć? Przede wszystkim trzeba się przyjrzeć temu, co każdego dnia znajduje się na talerzu. Najlepiej będzie przez dwa tygodnie spisywać wszystkie posiłki – zarówno ich skład i kaloryczność. Po tych dwóch tygodniach, gdy już się będzie miało jako taki obraz spożywanego jedzenia, warto zapiski porównać z piramidą żywieniową. Różnice z pewnością będą widoczne już na pierwszy rzut oka. Kolejny krok to określenie dziennego zapotrzebowania kalorycznego i na jego podstawie ułożenie jadłospisu. Podstawa diety to pięć posiłków w ciągu dnia – trzy do syta i dwie przekąski. Wszystko oczywiście oparte o zalecenia piramidy żywieniowej.

Piramida żywieniowa – co to takiego?

Piramida żywieniowa to zalecenia dietetyczne, które zostały opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia. Graficzna forma jest przystępna, łatwo jest się zorientować jakie produkty w codziennej diecie są najbardziej pożądane. Z całą pewnością zaliczają się do nich świeże warzywa i owoce. Ogólnie, zasada jest taka, że wszystkie produkty spożywane przez człowieka powinny być jak najmniej przetworzone. Zachowują wówczas najbardziej korzystne składniki odżywcze, które są łatwo przyswajalne przez organizm. Komponując posiłki nie można zapominać także o zbożach, roślinach strączkowych nabiale, chudym mięsie czy rybach. Do minimum warto ograniczyć spożycie tłuszczu (dopuszczalne są nienasycone tłuszcze roślinne), cukru czy soli. Wszelkich używek lepiej jest unikać. Oprócz odpowiednich produktów spożywczych w piramidzie żywienia pojawiło się także zalecenie odnośnie regularnej aktywności fizycznej. Dorosły człowiek, który nie posiada żadnych przeciwwskazań zdrowotnych powinien na ruch poświęcić przynajmniej pół godziny, co drugi dzień.

Po jakie produkty warto sięgać najczęściej

Jak już zostało powiedziane, podstawą dobrze zbilansowanej diety są warzywa i owoce. Jednak one same nie są w stanie zaspokoić pełnego zapotrzebowania człowieka na wszystkie substancje odżywcze. Chude mięso, morskie ryby czy nabiał to także produkty niezbędne do tego, aby organizm mógł funkcjonować w sposób prawidłowy.